TAZKIRAH : MENYESAL DI PENGHUJUNG NYAWA



Kita semua perlu mengetahui bahawa tiada istilah terlambat dalam agama sama ada dalam menuntut ilmu, bertaubat, mengerjakan amal kebaikan, berubah menjadi baik dan sebagainya. Namun, kesemua perkara ini dikatakan terlambat ketikamana nyawa berada di penghujung kerongkong. Waktu itu taubat sudah tidak lagi diterima dan segala penyesalan adalah sia-sia. Dalam al-Quran, Allah menceritakan mengenai penyesalan manusia di penghujung nyawa mereka. Ini dapat kita saksikan pada riwayat kisah Firaun yang tiba-tiba dia menyesal saat ditenggelamkan oleh Allah SWT. Firman Allah SWT:

حَتَّىٰ إِذَا أَدْرَكَهُ الْغَرَقُ قَالَ آمَنتُ أَنَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا الَّذِي آمَنَتْ بِهِ بَنُو إِسْرَائِيلَ وَأَنَا مِنَ الْمُسْلِمِينَ

“sehingga apabila Firaun hampir tenggelam berkatalah ia (pada saat yang genting itu): "Aku percaya, bahawa tiada Tuhan melainkan yang dipercayai oleh Bani Israil, dan aku adalah dari orang-orang yang berserah diri (menurut perintah)". (Surah Yunus, 90)

Begitu juga dalam Surah al-Mukminun, Allah menceritakan sikap orang yang menentang itu, saat kematiannya memohon agar dikembalikan ke dunia untuk melakukan amal-amal soleh. Firman Allah:

حَتَّىٰٓ إِذَا جَآءَ أَحَدَهُمُ ٱلْمَوْتُ قَالَ رَبِّ ٱرْجِعُونِ لَعَلِّي أَعْمَلُ صَالِحًا فِيمَا تَرَكْتُ
“apabila sampai ajal maut kepada salah seorang di antara mereka, berkatalah ia: "Wahai Tuhanku, kembalikanlah daku (hidup semula di dunia) - "Supaya aku mengerjakan amal-amal yang soleh dalam perkara-perkara yang telah aku tinggalkan"

Begitu juga dalam surah al-Munafiqun, Allah mengingatkan kita mengenai orang yang memohon agar ajal mereka ditangguhkan supaya mereka boleh menyumbang atau bersedekah dan melakukan kebaikan. Firman Allah:

وَأَنفِقُواْ مِن مَّا رَزَقْنَٰكُم مِّن قَبْلِ أَن يَأْتِىَ أَحَدَكُمُ ٱلْمَوْتُ فَيَقُولَ رَبِّ لَوْلَآ أَخَّرْتَنِىٓ إِلَىٰٓ أَجَلٍۢ قَرِيبٍۢ فَأَصَّدَّقَ وَأَكُن مِّنَ ٱلصَّٰلِحِينَ

“Dan belanjakanlah (dermakanlah) sebahagian dari rezeki yang Kami berikan kepada kamu sebelum seseorang dari kamu sampai ajal maut kepadanya, (kalau tidak) maka ia (pada saat itu) akan merayu dengan katanya: " Wahai Tuhanku! Alangkah baiknya kalau Engkau lambatkan kedatangan ajal matiku - ke suatu masa yang sedikit sahaja lagi, supaya aku dapat bersedekah dan dapat pula aku menjadi dari orang-orang yang soleh ".

Ayat-ayat ini menunjukkan berkenaan dengan penyesalan mereka yang berada di penghujung nyawa atau ketika menghampiri sakaratul maut. Ayat-ayat ini juga seharusnya menjadi peringatan buat diri kita untuk sentiasa muhasabah diri dan memperbanyak melakukan amal soleh terutamanya amalan sedekah yang dinyatakan secara jelas dan banyak dalam al-Quran mengenai kelebihan bersedekah dan dalam masa yang sama tidak mengabaikan amal soleh yang lainnya. Semoga segala amal kebaikan yang kita lakukan diterima oleh Allah SWT sebelum terlambat.

Jadi, sentiasalah bermuhasabah diri agar kita tidak terlepas dalam melakukan kebaikan. Semoga Allah mempermudah semua urusan kita.  


Penulis : Dr. Ahmad Sanusi Azmi

 

No comments