TAZKIRAH : HARTA YANG AKAN DIBAWA KE KUBUR
Wallahu’alam.
HEALTH.BEAUTY.FASHION.FOOD.TRAVELOG.PARENTING.BUSINESS
TAZKIRAH : HARTA YANG AKAN DIBAWA KE KUBUR
Wallahu’alam.
Nasihat buat penggemar kopi.
TAZKIRAH : SIFAT TAWADHUK
Bilakah seseorang itu dikatakan memiliki sifat tawadhuk?
Pertama, apabila seseorang itu melihat dirinya tidak mempunyai kedudukan dan tidak mempunyai nilai.
Kedua, bila mana melihat kepada makhluk yang lain, dia merasakan tidak ada yang lebih buruk berbanding dirinya sendiri. Dia sentiasa menganggap keaiban yang ada pada diri sendiri jauh lebih buruk daripada apa yang dilihat pada orang lain.
Ini supaya setiap daripada kita selamat daripada merasa sombong, takbur dan juga supaya tidak melakukan sesuatu perkara yang bercanggah dengan hakikat yang Allah mahukan kepada diri.
Wallahu’alam.
Penulis: Nur Mohamad Adli Rosli
Tahap tinggi nya kafein bergantung pada warna biji kopi.
TAZKIRAH : RAHMAT ALLAH ITU LUAS
Sememangnya rahmat Allah itu luas. Ini dapat dilihat menerusi firman Allah ﷻ :
وَرَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْءٍ ۚ
Maksudnya : “…Dan rahmat-Ku meliputi tiap-tiap sesuatu… ”
Para ahli tafsir mempunyai pandangan yang berbeza mengenai tafsiran ayat tersebut.
Imam Al-Tabari menukilkan pandangan berkenaan tafsiran ayat tersebut. Beliau menyatakan:
وقال آخرون: بل ذلك على العموم في الدنيا، وعلى الخصوص في الآخرة
“Ahli Tafsir yang lain berkata bahkan ayat tersebut ditujukan umum ketika di dunia dan khususnya ketika di akhirat.”
Ini berdasarkan pandangan Al-Hasan Al-Basri dan Qatadah. Mereka berkata :
وسعت في الدنيا البَرَّ والفاجر، وهي يوم القيامة للذين اتَّقوا خاصَّةً.
“Rahmat Allah luas ketika di dunia yang meliputi orang yang baik dan berdosa. Pada hari Kiamat, rahmat Allah adalah khusus untuk orang yang bertakwa.”
Tafsiran ini memberikan makna bahawa:
-Ketika di dunia rahmat Allah itu umum untuk semua makhluk-Nya termasuklah orang bukan Islam.
-Ini terzahir dalam segenap sudut kehidupan mereka. Jika tidak kerana rahmat Allah, sudah pasti mereka tidak akan dapat menjalani kehidupan seperti biasa.
-Di samping itu, tanda rahmat Allah SWT terlihat dalam sikap kasih sayang antara makhluknya.
-Di antara tanda lain rahmat Allah ketika di dunia adalah membuka seluas-luasnya pintu taubat. Allah ﷻ berfirman :
قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّـهِ ۚ إِنَّ اللَّـهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا ۚ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ
Maksudnya :“Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa; sesungguhnya Dia lah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.”
-Ini tanda rahmat Allah yang paling besar ketika di dunia di samping memberikan kemudahan kepada makhluk-Nya untuk menjalani kehidupan seharian.
-Namun, ketika di akhirat, rahmat Allah hanya untuk orang yang beriman.
-Kesimpulannya, ketika di dunia sifat rahmat Allah meliputi kesemua makhluknya termasuklah orang bukan Islam. Mereka mempunyai peluang yang sangat besar untuk mendapat rahmat Allah di hari akhirat kelak dengan syarat mesti beriman kepada Allah dan segala apa yang diturunkan melalui Rasul-Nya.
-Ini kerana ketika di akhirat, rahmat Allah hanya khusus untuk orang yang beriman. Azab Allah ﷻ yang dikenakan ke atas orang yang tidak beriman pada hari akhirat kelak tidak bertentangan dengan sifat rahmat Allah bahkan ia menunjukkan sifat adil Allah SWT.
Wallahu’alam.
PANTANG LARANG MINUM KOPI.
TAZKIRAH : BERSYUKURLAH, REZEKI ALLAH SUDAH TETAPKAN
Tidak ada makhluk apa pun juga yang melata di atas muka bumi ini melainkan rezekinya sudah dijamin oleh Allah SWT. Yakni, jangan sahaja manusia, bahkan setiap makhluk lain seperti haiwan juga telah dijamin rezekinya oleh Allah.
Rezeki yang telah dijamin itu sudah ditentukan, seumpama sesuap nasi itu jikalau belum sampai rezeki, belum tentu sampai ke mulutnya. Jikalau sesuap nasi itu adalah rezeki baginya, pasti akan sampai ke mulutnya dan ditelan. Apatah lagi rezeki-rezeki yang lain.
Oleh itu, haruslah mereka yang beriman memahami bahawa menyangka rezeki yang tidak akan cukup untuk dirinya adalah sesuatu sangkaan yang salah.
Orang yang tidak eprnah merasa cukup dan tamak dengan dunia pasti tidak akan didapati kehendaknya melainkan apa yang sudah didapatinya sekarang. Apa lagi yang dicari? Apa lagi yang diharapkan?Tidak akan mencapai kebahagiaan dihatinya melainkan daripada apa yang didapati lalu diucapkan Alhamdulillah.
Bukan daripada apa yang didapati lalu diucap, "Tidak cukuplah ini."
Berkata Imam Abdullah AL-Haddad, "Yang Allah telah tentukan untuk orang lain tidak akan sampai kepada kamu. Yang sudah ditentu oleh Allah untuk kamu pasti akan sampai kepada kamu." Maka fahamilah, apa yang kamu cita-citakan itu sejauh manayang akan berlaku tetap sepertimana apa yang telah ditakdirkan oleh Allah SWT.
Begitu juga ketentuan rezeki oleh Allah itu, termasuk bilangannya. Berapa yang kita dapat itulah bahagian daripada ketentuan rezeki untuk kita, sama ada ia kurang ataupun banyak menurut kita.
Maka setiap orang yang beriman akan faham, bila mana didapati rezeki walaupun zahirnya tidak cukup tetapi mestilah mempunyai sifat menerima. Itulah kadar rezeki yang ditentukan Allah buatnya dan akan terus berikhtiar untuk menjemput rezeki Allah.
Turut jauh sekali untuk orang yang beriman mengatakan, "Rezeki sepertiini tidak sepatutnya saya dapat," sebagai maksud tidak menerima ketentuan rezeki buatnya. Ini antara tanda orang itu tidak mempunyai sifat mulia Al-Qana'ah.
Wallahu’alam.