TAZKIRAH: USAHA TANGGA KEJAYAAN

TAZKIRAH: USAHA TANGGA KEJAYAAN

Seorang saintis ilmuwan sedang menguji potensi dan kekuatan seekor tikus putih. Setiap pagi dia akan mengeluarkan seekor tikus putih pilihan dari kandang lalu memasukkannya kedalam suatu mesin kaca yang penuh dengan air. Saintis itu memerhatikan bagaimana si tikus itu berjuang untuk dapat tetap hidup.
Apabila tikus itu kelihatan sudah kehilangan tenaga dan mulai tenggelam lemas ke dasar air, maka dia segera menghulurkan tangannya lalu mengangkat tikus itu. Dia juga akan mencatat secara lengkap semua perkembangan selama satu minggu. Dari catatan tersebut dapat diketahui bahawa kekuatan dan ketahanan tikus di dalam air meningkat semakin baik dari hari ke hari.
Pada hari yang ke lapan, dia ingin kembali menguji lagi kekuatan dan ketahanan tikus. Tetapi sedang si saintis itu baru hendak memulakan pantauannya, telefonnya berbunyi. Dia berbincang agak lama dengan seseorang di telefon. Sedangkan tikus yang dilepaskan di dalam air tadi sedang berjuang di dalam air tetapi tikus itu sengaja tidak berusaha lebih keras kerana sudah seminggu terbiasa pastinya akan datang pertolongan dari saintis tersebut. Tetapi malangnya, saat itu si tikus benar-benar mati tenggelam karena saintis tersebut terlalu leka berbincang dengan rakannya.
Siapakah yang membunuh tikus itu? Jawapannya mungkin adalah disebabkan  fikiran tikus itu sendiri. Secara ilmiah, berdasarkan catatan perkembangan ketahanan dan kemampuan si tikus, saintis itu menilai sepatutnya tikus itu mampu bertahan lebih lama. Telah disebutkan bahwasanya kemampuan dan ketahanan tikus sudah cukup baik bahkan meningkat dari hari ke hari.
Tetapi kerana si tikus itu terlalu selesa dan hanya menunggu dan mengharapkan bantuan yang tak kunjung datang, maka ia pun tidak berusaha gigih dan akhirnya mati.
Kisah ini menginspirasikan kita bahawa setiap peningkatan kemajuan atau pencapaian seseorang selalunya didahului dengan tentangan dan cabaran. Bila kita sudah dapat menghadapi cabaran tersebut, dengan sendirinya kekuatan dan prestasi kita akan meningkat lebih maju. Pra syarat yang diletakkan supaya kita sentiasa dalam keadaan bersedia dan terus berusaha dalam mencapai kejayaan demi kejayaan dunia dan akhirat.

"Janganlah  kamu bersikap lemah. dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi derajatnya, jika kamu orang-orang yang beriman."
[Surah Al-Imran ayat 139]



No comments