TAZKIRAH : YAKIN PADA DIRI


TAZKIRAH : YAKIN PADA DIRI


Di dalam sebuah hutan terdapat seekor kuda bertemu seekor gajah, sang kuda terus menyapanya.

Kuda: “Hai badak, selamat pagi.”
Gajah: “Eh, saya bukan badak, saya gajah!”
Kuda: “Tapi banyak binatang di hutan ini menganggap kamu badak”
Gajah: “Saya gajah, bukan badak. Dari dulu gajah sampai sekarang”

Kemudian ada seekor monyet melalui kawasan tersebut, juga menyapa sang gajah

Monyet: “Helo badak, apa khabar?”
Gajah: “Hey … saya bukan badak, saya gajah!

Kuda: “Sudahlah, tidak usah membela diri, banyak binatang mengatakan kamu itu badak.”

Gajah: “Bukan membela diri, sebab saya memang gajah … ”
Kuda: “Ah…. mengaku saja kalau kamu tu badak … tidak perlu membabi buta membela diri.”

Gajah: “Terpulanglah kepada semua jika mahu menganggap saya badak, sebenarnya saya adalah gajah dan tetap seekor gajah sampai bila pun. Macam mana saya nak mengaku saya seekor badak, padahal bukan badak.”


HIKMAH
Kadang-kadang, dalam kehidupan sehari-hari ada kata-kata yang melemahkan kita. Kita dianggap tidak mampu. Namun yakinlah bahwa itu bukan sebetulnya. Itu baru anggapan orang. Yang sebenarnya anda adalah mahluq mulia yang dianugrahi potensi luar biasa dahsyat. Jangan pedulikan dengan perkataan orang yang menganggap anda tidak mampu. Yakinlah. Anda mampu melakukan yang terbaik!



No comments