Amalan tidur yang mengikut sunnah

Amalan tidur yang mengikut Sunnah.


Sabda Rasullah Berbaringlah di atas rusuk sebelah kananmu." (HR Al-Bukhari no 247 dan Muslim no 2710). Salah satu adab tidur adalah mengiring ke kanan, dan di sebalik sunnah Nadi ini ternyata banyak sekali hikmah dan manfaat yang boleh kita ambil dari sisi kesihatan.


Berikut adalah manfaat Tidur menghadap kiblat atau mengiring ke sebelah kanan.


1. Merehatkan otak sebelah kiri.

Otak manusia terbahagi kepada dua bahagian, iaitu kanan dan kiti, Bahagian kanan  otak adalah bahagian yang "memegang" organ badan sebelah kiri dan sebaliknya. Umumnya kita menggunakan organ tubuh  sebelah kanan sebagai anggota tubuh yang dominan seperti makan, memegang barang, menulis dan lain-lain.
Dengan tidur pada posisi sebelah kanan, maka otak bahagian kiri yang "memegang" organ badan sebelah kanan akan terhindar dari bahaya yang timbul akibat perjalanan darah yang lambat saat kita tidur.
Bahaya tersebut meliputi pemendapan bekuan darah, lemak, sisa oksidasi dan peningkatan mendadak atherosclerosis atau penyempitan pembuluh darah. Sehingga jika seseorang berisiko terkena stroke, maka risiko terkena stroke adalah otak bahagian kanan, denghan akibat kelumpuhan pada sebelah kiri ( bahagian yang tidak dominan)





2. Mengurangkan beban jantung

Posisi tidur sebelah kanan yang rata, memungkin kan darah tersebar ke seluruh tubuh dan tertumpu di sebelah kanan. Hal ini akan menyebabkan beban aliran darah yang masuk dan keluar jantung lebih rendah. posisi ini menyebabkan tekanan darah juga menurun. ini akan membantu kualiti tidur kita.
Tidur mengiring ke kanan membuatkan jantung kita tudak tertimpa dengan organ lain. Ini kerana posisi jantung yang lebih condong berada di sebelah kiri. tidur tertumpu pada posisi sebelah kiri menyebabkan peredaran jantung yang berlebihan kerana darah yang masuk ke dalam atrium juga banyak di sebabkan paru-paru kanan berada di atas. sedangkan paru-paru kanan mendapatkan darah yang lebih berbanding paru-paru sebelah kiri.



3. Merehatkan lambung

Lambung manusia berbentuk seperti tabung berbentuk koma dengan ujung katup keluaran menuju usus menghadap arah kanan bawah. Jika seseorang tidur sebelah kiri, maka proses peluaran chime (makanan yang telah di cerna oleh lambung dan bercamour dengan asam lambung), akan sedikit terganggu, hal ini akan melambatkan proses pengosongan lambung.

hal ini pada akhirnya akan meningkatkan akumulasi asam yang akan menyebabkan aerosi dinding lambung. posisi ini juga akan menyebabkan cairan usus yang bersifat basa bias masuk balik ke lambung dengan akibat erosi dinding lambung dekta ptlorus.



4. Meningkatkan pengosongan pada hempedu dan pankreas.

Adanya aliran chime yang lancar menyebabkan keluaran cairan hempedu juga meningkat. hal ini akan mencegah pembentukan batu karang hempedu. keluaran getah pancreas juga akan meningkat.



5. Meningkat waktu penyerapan zat gizi.

saat tidur pergerakan usus meningkat. dengan posisi sebelah kanan, maka perjalanan makan yang telah tercerna dan siap di serap akan menjadi lebih lama. hal ini disebabkan posisi usus halus hingga posisi usus besar di baah. waktu yang lamam sealamt tidur memungkinkan penyerapan bias optimal



6. Merangsang buang air besar.

dengan tidur posisi kanan, proses pengisian usus bersar dan lebih cepat penuh. jika sudah penuh, usus akan merangsang untuk bergerak ke anus untuk membuang air besar.



7. Merehatkan kaki kiri

pada orang dengan pergerakan kanan, secara ergonomik guna menyeimbangkan posisi saat beraktiviti cenderung menggunakan kaki kiri sebagai pusat bebanan, sehingga kaki kiri biasanya cenderung lebih merasa pegal dari kanan, apalagi kaki menempati posisi paling bawah. dan aliran darah di kaki untuk kembali cenderung lebih lambat jika tuidur mengiring ke kanan, makan pengosongan vena kaki kiri akan lebih cepat sehingga rasa pegal lebih cwepat hilang



8. Menjaga kesihatan paru-paru

paru-paru kiri lebih kecil dari paru-paru sebel;ah kanan. jika tisur mengiring ke sebalh kanan, jantung akan condong ke sebelah kanan. hal ini tidak menjadi masalah kerana paru-paru kanan lebih besar.



9. Menjaga saluran pernafasaan.

tidur mengiring ke kanan mencegah jatuhnya lidah ke pangkal yang dapat mengganggu saluran pernafasa. tidur dengan posisi terlentang, mengakibatkan saluran pernafasan terhalang oleh lidah. yang juga mengakibatkan seseorang berdengkut. orang yang berdengkur ketika tidur, menyebabkan kekurangan oksigen. bahkan kadang2 boleh mengakibatkan terhentinya nafas untuk beberapa ketika yang akan membangunkan anda dari tidur. orang tersebut, biasanya bangun denghan keadaan pusing kerana oksigen berkurangan ke otak. tentunya ia menggangu kualiti tidur.





Free Konsultasi
COD 
Pos ke seluruh Negeri
0126647809
Pretty Healthy
Health makes you Pretty



No comments