TAZKIRAH : UBAT HATI



Inline image 1

UBAT HATI ADA 5 PERKARA:
1. Baca Al-Quran dan cuba menghayati maknanya
Cuba kita tanya kepada diri kita, berapa kali dalam sehari kita membaca al-quran? atau bila kali terakhir kita membaca al-quran dan maksudnya? Kalau setiap hari kita boleh membaca akhbar, surat atau laporan huruf demi huruf, kenapa kita tidak cuba usahakan untuk membaca Al-Quran?
2. Dirikanlah Solat malam (Qiyamullail)
Sentiasalah berniat untuk bangun Qiamullail, dan berusahalah untuk bangun, beristighfarlah memohon ampun daripada Allah S.W.T bagi memudahkan kita dikejutkan setiap pagi untuk melaksanakan ibadat ini.
3. Rajinkan diri berada bersama orang-orang soleh (majlis ilmu)
Hadirilah majlis ilmu kerana ianya salah satu daripada taman-taman syurga. Malaikat akan sentiasa bersama dengan kita sepanjang majlis ilmu. Doa-doa lebih mudah dikabulkan dan jiwa semakin tenang dan tenteram.
4.Perbanyakkanlah berpuasa sunat
Cubalah perbanyakkan berpuasa sunat. Sebab puasa boleh menjadi perisai untuk kita menundukkan hawa nafsu dan menambahkan keimanan dan ketakwaan kepada Allah. Sebenarnya puasa sunat lebih sukar untuk ditunaikan berbanding puasa wajib tetapi bila memikirkan motivasi kelebihan orang yang berpuasa sunat ini sangat disayangi oleh Pencipta segala makhluk maka sama-sama kita berusaha ke arah itu.
5.Zikir malam berpanjangan
Terdapat banyak cara zikir mengingati Allah yang boleh kita laksanakan. Sentiasalah kita mengamalkannya. In shaa Allah kita termasuk di dalam kalangan hamba yang sentiasa dekat dengan Allah.

No comments