TAZKIRAH : BERBAIK SANGKA DENGAN ALLAH

TAZKIRAH : BERBAIK SANGKA DENGAN ALLAH

Suatu hari, sebelum pulang dari pejabat, sang suami menelefon isterinya, "sayang, alhamdulillah, bonus akhir tahun saya sudah terima, RM5000." Di balik telefon, sang isteri tentu saja mengungkapkan rasa syukurnya, "Alhamdulillah, semoga berkat ya bang".
Sejak beberapa bulan yang lalu mereka sudah merancang untuk membeli motosikal untuk kemudahan dirinya berulang alik ke pejabat. Dan duit bonus yang diterima kali ini, mereka merasakan cukup untuk membeli motosikal itu sesuai dengan budgetnya.
Namun dalam perjalanan pulang, dia dihubungi oleh ibunya di kampung, "Nak, kamu ada simpanan? Tadi ada orang datang ke rumah. Rupanya almarhum ayahmu mempunyai hutang pada dia, RM2000." Tanpa berfikir panjang, dia pun memberitahu ke ibunya, "Iya, baiklah, insyaAllah ada." Dia berfikir, "Taka da yang perlu dirisaukan, masih cukup untuk beli motosikal yang RM3000, mungkin ini lebih baik."
Dia pun meneruskan perjalanan. Sebelum sampai di rumah, telefon tangannya kembali berdering. Seorang sahabat karibnya tiba-tiba menghubunginya sambil menangis. Sahabatnya itu sambil teresak-esak mengabarkan bahawa anaknya perlu segera dibedah minggu ini. Banyak pembiayaan yang tidak boleh didapati dari pihak insuran atau bantuan kerajaan lain. Sahabatnya itu memohon untuk meminjam RM2000 darinya
Lalu dia berfikir sejenak. Duit bonusnya kini tinggal RM300. Jika ini diberikan kepada sahabatnya, maka tahun ini ia gagal membeli motosikal impiannya. Tapi nuraninya mengetuk, "Berikan padanya. Mungkin ini memang jalan Allah untuk menolong sahabatmu itu. Mungkin ini memang rezekinya yang datang melalui perantara dirimu." Maka dia pun menuruti bisikan hati tersebut.
Setibanya di rumah, dia menemui isterinya dengan wajah yang lesu. Sang isteri bertanya, "Kenapa, bang? Ada masalah? Murung je lepas dapat bonus?" Sang suami menghela nafas panjang untuk memulakan cerita, "Tadi ibu di kampung telefon, perlukan RM2000 untuk bayar hutang almarhum bapak. Tidak lama selepas itu, seorang sahabat abang juga telefon, perlukan RM2000 untuk pembedahan segara anaknya. Jadi duit kita tinggal RM1000 sahaja. Maaf ya, tahun ini kita tidak jadi beli motosikal lagi."
Sang isteri pun tersenyum, "Aduh, bang, saya ingat apa tadi. Bang, duit kita yang sebenarnya bukan yang RM1000 itu, tapi yang RM4000. Duit yang kita infakkan kepada orang tua kita, kepada sahabat kita, itulah harta kita yang sesungguhnya. Yang akan kita bawa menghadap Allah, yang tidak mungkin boleh hilang jika kita ikhlas. Sedangkan yang RM1000 yang masih berbaki itu, masih belum jelas, adakah harta itu hak kita atau akan menjadi milik orang lain." Terang isterinya seperti seorang ustazah yang penyayang.
Sang isteri pun memegang tangan suaminya, "Bang, insyaAllah ini yang terbaik. Boleh jadi jika kita beli motosikal pada waktu begini akan mendatangkan keburukan bagi kita. Boleh jadi juga musibah besar mungkin. Maka mari berbaik sangka kepada Allah, kerana kita hanya tahu yang kita inginkan, sementara Allah-lah yang lebih tahu apa yang kita perlukan sebenarnya."


“Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedangkan kamu tidak mengetahui.”
(Al-Baqarah: 216)


No comments