TAZKIRAH : PERGI TANPA BEBAN DI HATI



Berapa lama lagi kita akan hidup? 10, 20 atau sekadar lima tahun lagi? Saya yakin tidak ada orang yang mampu menjawabnya. Jika mendengar khabar ada sahabat, kenalan atau saudara kita meninggal dunia kerana kemalangan atau serangan jantung, apa perasaan kita?
Cuba bayangkan, apakah si mati pernah membayangkan bahawa dia akan mati pada saat kematiannya itu? Agaknya, apakah yang ada di dalam hati dan perasaannya beberapa bulan, minggu, hari atau beberapa jam sebelum ajalnya tiba?
Saya yakin tentu sekali masih banyak list-to-do (senarai perkara yang ingin dilakukan), tetapi tidak kesampaian. Mungkin antaranya adalah kata-kata cinta yang belum diluahkan kepada isteri atau suami, hasrat ingin meminta maaf kepada kedua-dua ibu bapa atau mungkin juga kesudiannya memberi maaf kepada insan tersayang, tetapi masih belum dilaksanakannya.
Sekiranya manusia tahu saat kematiannya, apakah semua perkara yang penting itu tidak diberi keutamaan? Jawabnya, tidak!
Jadi, bagi kita yang akan meninggal dunia dan tidak tahu pula saat kematian itu (sama seperti si mati sebelumnya), hakikat itu sewajarnya mengajar kita agar tidak bertangguh. Jangan sekali-kali menangguhkan ucapan-ucapan yang baik, perbuatan-perbuatan yang benar dan keputusan-keputusan yang tepat. Sementara masa masih ada, usia masih bersisa. Jadilah “si mati” yang telah beres segala kerjanya.
Pergi Tanpa Beban
Bagaimana hendak mencapai rasa hati yang begitu? Mudah sahaja, ingat mati selalu. Ingatkan diri kita sendiri bahawa hari ini mungkin hari terakhir kita hidup di dunia. Apabila bangun dari tidur, katakan kepada diri:
“Wahai diri, hari ini mungkin hari terakhir aku hidup di dunia. Oleh itu, aku tidak akan menangguhkan ucapan kasih sayangku kepada semua yang akrab denganku. Aku tidak akan menangguhkan amal kebaikan yang telah lama aku berazam untuk lakukan. Aku tidak akan menunggu lagi untuk meminta maaf dan memberi maaf kepada semua orang yang aku bersalah dengannya atau yang bersalah denganku.”
Alangkah leganya jika kita meninggalkan dunia yang fana ini tanpa beban kerja yang belum dilangsaikan. Ketika itu, tentulah orang yang kita tinggalkan akan merelakan pemergian kita tanpa rasa terkilan di hati. Isteri atau suami yang ditinggalkan pasti berasa sedih, namun mampu menghadapinya dengan sabar kerana tidak ada lagi rasa terkilan yang tersimpan. Segalanya sudah tuntas dan selesai. Ibu bapa akan terasa kehilangan, namun jauh di sudut hati mereka ada rasa lega kerana kita pergi tanpa label anak derhaka.
Mengingati mati itu sangat penting untuk menjalani kehidupan. Ia ibarat janakuasa yang menggerakkan amal bakti untuk bekalan hidup sesudah mati. Hati yang ingat mati adalah hati yang hidup. Hati yang ingat mati akan menggerakkan seluruh pancaindera dan anggota untuk melakukan ketaatan dengan segera. Ia umpama “deadline” yang menjadi peringatan untuk menyiapkan tugasan, malah lebih daripada itu. Hakikat bahawa mati itu datang secara tiba-tiba adalah satu gesaan, dorongan malah paksaan untuk kita melakukan ketaatan. Justeru, solatlah seolah-olah itu solat kita yang terakhir.
Cuba kenangkan, jika benarlah solat yang kita akan dirikan nanti adalah solat yang terakhir … tentulah kita akan bersegera, bersungguh-sungguh dan melakukannya dengan penuh rasa takut, harap, malu, cinta dan hina kepada Allah I. Mana mungkin kita menangguh-nangguhkan solat atau melaksanakannya sambil lewa jika kita merasakan itu solat kita yang terakhir. Mungkin seorang pesalah yang akan dihukum gantung sampai mati sahaja yang boleh menceritakan rasa hatinya ketika mengerjakan solatnya yang terakhir!
Hadiah Terakhir
Betapa terkilannya rasa hati apabila kita tinggalkan isteri dalam keadaan marah-marah. Rupanya itulah kali terakhir kita melihat wajah dan mendengar suaranya. Oh, pasti ada rasa sangat kesal! Mengapa bentakan, wajah yang masam dan tolakan yang kasar kita “hadiahkan” sempena pertemuan terakhir itu? Ya, kita tidak mungkin pulang lagi kerana kita telah pergi tak kembali lagi.
Ramai yang benci apabila ada yang mengingatkan bahawa mungkin hari ini hari terakhir kita. Nafsu yang inginkan keseronokan sentiasa berbisik, saat itu masih jauh. Ditusuknya jiwa kita dengan pelbagai alasan dan justifikasi palsu.
“Engkau masih muda. Masih sihat. Masih kuat. Saat matimu lambat lagi!”
Mati akan memadamkan rasa lazat terhadap maksiat. Mana mungkin syaitan tegar membiarkannya. Lalu, syaitan dan nafsu berpadu tenaga melupakan manusia saat ia pulang menemui Penciptanya.
Jika ada penasihat yang kata-katanya sangat berkesan untuk mengingatkan orang yang masih hidup, semestinya orang yang telah mati. Malangnya, mereka tidak pernah kembali untuk mengingatkan kita.
Apa yang telah dilihat, didengar dan dirasakan oleh mereka di alam barzakh sana? Apakah kekesalan atau kelegaan mereka? Aduh, kita tidak akan mengetahuinya kerana kita akan diberi peluang untuk itu hanya apabila kita sendiri sudah sampai di sana!
Namun bagi orang yang beriman, tidak perlu jasad sampai ke alam barzakh untuk mengetahui dan merasai kebenarannya. Cukup ayat-ayat al-Quran, hadis danatsar  yang menjelaskan hakikat hidup setelah mati. Inilah di sebalik pesanan Rasulullah g: “Demi Tuhan yang jiwaku ini berada dalam ‘genggaman’-Nya. Jika kamu semua tahu apa yang aku tahu, nescaya kamu banyak menangis dan sedikit ketawa.” (Riwayat al-Bukhari)
Kita tidak mungkin mendapat nasihat daripada si mati, tetapi kita dituntut untuk mendapat nasihat daripada kematian. Justeru, Rasulullah g  berpesan lagi, “Cukuplah bagimu mati itu sebagai penasihat.” (Riwayat)
Semoga hari-hari tidak berlalu tanpa kita tidak mengingati mati. Kematian itu pasti dan setiap yang pasti itu dekat. Lalu apa lagi yang ditunggu? Ucaplah, buatlah dan bertindaklah atas segala kebaikan dan kebajikan yang masih kita tangguhkan. Jangan meninggalkan sebarang “hutang” dengan manusia untuk menghadap Tuhan Yang Esa!
sumber: Buku Bicara Iman Untuk Tenang- Ust Pahrol Mohamad Juoi

Hari pertama sekolah

 😘
Ini kisah saya.
Masa ada rambut, songkok lipat ni ngam. Cantik je kat kepala saya. Saiz 21.

Tapi hari ni, rambut sudah kena cantas, begini lah rupa songkok saya.
Pengudaraan yang lebih. Senang ilmu masuk 😆

TAZKIRAH : SEBELUM JUMAAT KALI INI JAUH MENINGGALKAN KITA



Inline image 2
Mari sama-sama tambahkan selawat dalam harian. Moga Allah memberkati seluruh hidup kita.
Dari Anas bin Malik radhiallahu ‘anhu, beliau berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda:

«مَن صلَّى عليَّ صلاةً واحدةً، صَلى اللهُ عليه عَشْرَ صَلَوَاتٍ، وحُطَّتْ عنه عَشْرُ خَطيئاتٍ، ورُفِعَتْ له عَشْرُ دَرَجَاتٍ»

Sesiapa yang mengucapkan selawat kepadaku satu kali maka Allah akan berselawat baginya sepuluh kali, dan digugurkan sepuluh kesalahan (dosa)nya, serta ditinggikan baginya sepuluh darjat/tingkatan (di syurga kelak).” [HR An-Nasa’i No. 1297, Ahmad, sahih.]
Hadis yang agung ini menunjukkan keutamaan berselawat kepada Nabi SAW dan anjuran memperbanyakkan selawat tersebut.
Sabda Nabi SAW:
(الْبَخِيلُ مَنْ ذُكِرْتُ عِنْدَهُ فَلَمْ يُصَلِّ عَلَيَّ)
Maksudnya: “Orang Bakhil ialah mereka yang apabila disebut nama-Ku mereka tidak berselawat”. [HR: Tirmizi. Sahih]

Banyak berselawat kepada Rasulullah SAW merupakan tanda cinta seorang muslim kepada Baginda SAW, kerana para ulama’ mengatakan: “Sesiapa yang mencintai sesuatu maka dia akan sering menyebutnya”.





TAZKIRAH : PESANAN UNTUK SUAMI


Ingatlah khutbah terakhir Rasulullah SAW yang berpesan terus kepada suami. Rasulullah SAW,” sebagaimana kamu mempunyai hak keatas isteri kamu, mereka juga mempunyai hak di atas kamu. Sekiranya mereka menyempurnakan hak mereka ke atas kamu maka mereka juga berhak untuk diberi makan dan pakaian dalam suasana kasih sayang.”
Rasulullah SAW menyambung lagi, “layanilah wanita-wanita kamu dengan baik, berlemah-lembutlah terhadap mereka kerana sesungguhnya mereka adalah teman dan pembantu yang setia. Dan hak kamu atas mereka ialah mereka sama sekali tidak boleh memasukkan orang yang kamu tidak sukai ke dalam rumah kamu dan dilarang melakukan zina.”
Begitulah seriusnya Rasulullah SAW mengingatkan para suami tentang tanggung jawabnya terhadap isteri. Justeru, keluarga adalah teras dan asas dalam perhubungan antara manusia dengan manusia sebelum adanya hubungan masyarakat, negara dan ummah. Jika hubungan keluarga sudah berantakan, maka hancurlah hubungan-hubungan yang lain. Dan di dalam sebuah rumah tanggalah tegaknya kepimpinan seorang lelaki bernama suami. Jangan harap seseorang mampu memimpin ummah sebelum berjaya memimpin orang rumah.
Sebuah rumah-tangga juga bolehlah diumpamakan sebagai  sebuah kapal yang sedang belayar. Suami ialah nakhodanya. Peranan nakhoda sangat penting kerana dia bukan sahaja perlu memastikan keselamatan para penumpang tetapi pada masa yang sama dia perlu memastikan kapal yang dikemudikannya itu sampai ke matlamat. Begitulah suami, dia mesti menyelamatkan isterinya daripada kesengsaraan hidup dunia sekali gus mencapai keredaan Allah di akhirat.
Sehubungan dengan itu terdapat beberapa keperluan (zahir dan batin)  yang mesti diusahakan oleh seorang suami sebagai melengkapkan infra struktur dan prasarana dalam menyara hidup, mendidik dan memimpin isterinya. Tugas memenuhi keperluan ini merupakan tanggung-jawab paling asasi dan faktor yang paling kritikal untuk menentukan kejayaan ataupun kegagalannya dalam sesebuah rumah-tangga. 
Sebagai imam, suami pada dasarnya wajib memenuhi empat keperluan isterinya. Pertama, keperluan fizikal dan material, yakni soal makan-minum, pakaian, tempat tinggal dan sakit demam isterinya. Ini merupakan keperluan paling asas. Selalunya, ini merupakan bukti paling asas bahawa suami itu bertanggungjawab. Selagi keperluan ini dipenuhi, maka itu petunjuk bahawa suami masih mahu bertanggungjawab walaupun mungkin ada kelemahan dalam memenuhi keperluan-keperluan yang lain.

Kedua, keperluan akal (ilmu). Para suami wajib mengajar isterinya ilmu  fardu Ain. Soal taharah, wuduk, solat dan lain-lain.  Adalah menjadi tanggungjawab suami mengenalkan isterinya kepada Allah, Rasul dan lain-lain elemen dalam rukun iman (Tauhid). Kemudian disusuli cara-cara beribadah asas dalam rukun Islam (Feqah) diikuti pengamalan nilai-nilai mulia pada diri (adab & akhlak).
Ketiga, keperluan emosi. Jangan hanya memberi makan dan minum kepada isteri, tetapi seorang suami mesti memberi kasih sayang kepada isterinya. Sehubungan itu, untuk membina dan mengekalkan kasih sayang, maka suami harus menjadi pendengar yang baik pada isterinya. Ingatlah, tanggungjawab pertama cinta ialah mendengar. Suami yang baik ialah seorang pendengar yang baik. Selalunya bertanya, bilakah kali terakhir kita menjadi pendengar yang baik kepada isteri? Apabila pulang daripada kerja, apakah suami memilih untuk menjadi pendengar kepada isteri yang ditinggalkan di rumah?
Mungkin, banyak yang ingin diceritakan atau disuarakan oleh isteri yang berada di rumah, namun suami ada kalanya menjadi ‘tuli’ kerana merasakan masalah-masalah lain jauh lebih besar berbanding apa yang dialami isterinya di rumah. Suami yang baik akan menjadi pendengar yang baik kepada cerita, berita, luahan rasa isterinya. Walaupun mungkin yang diperkatakan itu sudah berkali-kali dan kerap  kali diulang-ulang,  tetapi suami yang setia tidak akan jemu-jemu mendengarnya.
Keempat, keperluan batin atau rohani. Ini bukan sahaja merujuk kepada keperluan seksual, tetapi keperluan mendapat pendidikan dan akhlak yang baik untuk diteladani. Keperluan ini sangat sukar diisi oleh suami sedangkan ini adalah keperluan yang paling utama dibandingkan keperluan-keperluan yang lain. Bukan itu sahaja malah ada suami yang tidak menganggap soal ini sebagai satu keperluan pun. Apa yang dipentingkan hanyalah keperluan fizikal dan akal semata-mata.
Sedangkan keperluan yang keempat  inilah yang akan membawa keselamatan di dunia dan akhirat. Islam juga sangat mementingkan persoalan ini berdasarkan perintah Allah dalam Al Quran:“Wahai orang yang beriman, selamatkanlah diri mu dan keluarga mu daripada azab api neraka.”
Ada suami yang bertungkus lumus memenuhi keperluan fizikal dan akal isteri dengan anggapan mereka sudah pun menjalankan tugas suami dengan baik, sedangkan pada hakikatnya mereka bukanlah suami yang baik kerana mengabaikan keperluan emosi dan hati isteri. Sebab itulah tidak hairan jika kita dapati ramai isteri yang tertekan emosi dan terdera jiwanya kerana rohani mereka kosong, tidak pernah terisi.
Suami mestilah seorang individu yang ‘serba boleh’ . Suami bukanlah seorang individu yang jumud sebaliknya memiliki  kepelbagaian watak selaras dengan kepelbagaian peranannya bagi mengisi empat keperluan yang berbeza itu. Di rumah baginda sentiasa tersenyum, ceria dan menolong kerja-kerja rumah. Hanya apabila azan bergema baginda akan berhenti dan serta merta menuju ke masjid seolah-olah tidak mengenal isterinya lagi.
Jangan terkejut jika diberitakan ada kalanya baginda akan mandi bersama dengan isterinya dan mencedok air dari bekas yang sama. Bukan berlakon-lakon, jauh sekali mengada-mengada, tetapi itulah realiti peribadi Rasulullah, insan paling kasih, paling sayang, yang segala perbuatannya lahir dari hati nurani yang paling murni. Sifat romantiknya lahir dari hati.
Banyak kali baginda mengingatkan, agar suami berlaku baik kepada wanita dan digalakkan bergurau senda dan bermain-main dengan isteri. Baginda bersabda:” bermain-main itu boleh dalam tiga hal. Ketika melatih kuda mu, memanah dan bercanda dengan isteri mu.” Biasa baginda mencium isterinya, ketika hendak berpergian jauh ataupun dekat, lama atau sekejap. Ciuman yang bukan hanya apabila nafsu bergolak, tetapi ciuman cinta yang lahir dari hati yang penuh kasih, kasihan dan sayang.
Rasulullah SAW adalah suami yang ‘sporting’. Suatu ketika pada suatu Hari Raya, Sayidina Abu Bakar masuk ke rumah Aisyah RA yang mana pada ketika itu ada dua orang perempuan sedang menari dan memukul gendang, sedangkan nabi menutup dirinya dengan baju (tidak melihat), maka Abu Bakar yang melihat keadaan itu membentak kedua-dua wanita tersebut, lalu Rasulullah menampakkan wajahnya seraya berkata, “hai Abu Bakar, biarkanlah mereka, sekarang adalah Hari Raya.”
Perkahwinan bukan hanya hubungan badan, tetapi merupakan hubungan fikiran, perasaan dan hati antara suami isteri. ‘Orang rumah’ bukanlah wanita yang hanya tinggal serumah tetapi sama-sama mendirikan sebuah rumah tangga. Suami seharusnya sentiasa ingat, isterinya adalah seorang wanita yang telah meninggalkan ibu, bapa dan seluruh anggota keluarganya untuk hidup bersama kita. Untuk mendapat haknya yakni kesetiaan dan kepatuhan, seorang suami perlulah terlebih dahulu menunaikan hak isterinya.
Hanya setelah kita memberi, barulah kita boleh menerima. Justeru, teladanilah suami seperti Rasulullah, barulah isteri akan meneladani isteri seperti Khadijah dan Aisyah. Ingatlah, sukar bagi seorang suami ke syurga sekiranya isterinya tidak ikut serta. ‘Lesen’ seorang suami ke syurga hanya dapat dimilikinya setelah dia ditanya tentang segala tanggungjawabnya melindungi, memimpin dan menyayangi isterinya. Ayat Quran yang berbunyi, “selamatkanlah diri mu dan keluarga mu daripada api neraka” sesungguhnya ditujukan untuk pertama dan paling utama ialah kepada para suami!
 Nukilan: Ustaz Pahrol Mohamad Juoi

TAZKIRAH : BUMI BAKAL MENJADI SAKSI




Bumi akan jadi saksi atas amalan kita. Bumi akan berbicara dan mengkabarkan mengenai amalan setiap manusia di muka bumi, semua itu atas izin Allah.

Dari Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu, beliau berkata bahwa Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam membaca ayat,

يَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبَارَهَا

Pada hari itu bumi menceritakan beritanya.” (Surah Al Zalzalah : 4)

Rasul lalu bertanya, “Apakah kalian tahu apa yang diceritakan oleh bumi?”

Para sahabat menjawab, “Allah dan Rasul-Nya yang lebih tahu.”

Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

إِنَّ أَخْبَارَهَا أَنْ تَشْهَدَ عَلَى كُلِّ عَبْدٍ أَوْ أَمَةٍ بِمَا عَمِلَ عَلَى ظَهْرِهَا أَنْ تَقُولَ عَمِلَ كَذَا وَكَذَا يَوْمَ كَذَا وَكَذَا قَالَ فَهَذِهِ أَخْبَارُهَا

Sesungguhnya yang diberitakan oleh bumi adalah bumi jadi saksi terhadap semua perbuatan manusia, baik laki-laki mahupun perempuan yang telah mereka perbuat di muka bumi. Bumi itu akan berkata, “Manusia telah berbuat begini dan begitu, pada hari ini dan hari itu.” Inilah yang diberitakan oleh bumi. (Hadis Riwayat Tirmidzi).

Faedah dari hadis:

  • Al Qur’an sangat bagus jika ditafsirkan oleh hadits Nabi sallallahu ‘alaihi wa sallam.
  • Hendaklah manusia memperbanyak melakukan amalan ketaatan dan benar-benar menjauhi perbuatan maksiat kerana bumi akan menjadi saksi untuk berbicara pada hari kiamat, mengungkap segala yang diperbuat oleh manusia.
  • Allah mampu membuat makluk berbicara, bahkan tanah atau bumi yang kita pijak boleh berbicara. Bumi akan bersaksi terhadap amalan kebaikan dan keburukan yang kita perbuat.
  • Yang menjadi saksi bagi manusia pada hari kiamat adalah kitab catatan amalnya, pendengarannya, penglihatannya, kulit dan tangannya serta bumi yang dipijak. Sehingga setiap manusia tak mungkin mengelak dengan kesaksian yang ada.
Moga Allah menguatkan semangat kita untuk terus beribadah dengan lebih baik.

TAZKIRAH : BERSANGKA BAIK DENGAN ALLAH




وَعَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ – رَضِيَ اللهُ عَنْهُ – : أَنَّ رَسُوْلَ اللهِ – صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ – ، قَالَ : (( يَقُوْلُ اللهُ تَعَالَى : أَنَا عِنْدَ ظَنِّ عَبْدِي بِي ، وَأَنَا مَعَهُ إِذَا ذَكَرَنِي ، فَإِنْ ذَكَرَنِي فِي نَفْسِهِ ، ذَكَرْتُهُ فِي نَفْسِي ، وَإِنْ ذَكَرنِي فِي مَلَأٍ ذَكَرْتُهُ فِي مَلأٍ خَيْرٍ مِنْهُمْ )) مُتَّفَقٌ عَلَيْهِ
Dari Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu, ia berkata bahwa Nabi sallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Allah Ta’ala berfirman: Aku sesuai persangkaan hamba-Ku. Aku bersamanya ketika ia mengingat-Ku. Jika ia mengingat-Ku saat bersendirian, Aku akan mengingatnya dalam diri-Ku. Jika ia mengingat-Ku di suatu kumpulan, Aku akan mengingatnya di kumpulan yang lebih baik daripada pada itu (kumpulan malaikat).” (Muttafaqun ‘alaih) [Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim]  

Sesuai Persangkaan Hamba kepada Allah
Mengenai makna hadis di atas, Al-Qadhi ‘Iyadh rahimahullah berkata, “Sebahagian ulama mengatakan bahawa maknanya adalah Allah akan memberi ampunan jika hamba meminta ampunan. Allah akan menerima taubat jika hamba bertaubat. Allah akan mengabulkan doa jika hamba meminta. Allah akan beri kecukupan jika hamba meminta kecukupan. Ulama lainnya berkata maknanya adalah berharap pada Allah (raja’) dan meminta ampunannya” (Syarh Shahih Muslim, 17:3).
Husnuzhan kepada Allah, itulah yang diajarkan pada kita dalam doa. Ketika kita berdoa pada Allah kita harus yakin bahawa doa kita akan dikabulkan dengan tetap melakukan sebab terkabulnya doa dan menjauhi berbagai pantangan yang menghalangi terkabulnya doa. Kerana ingatlah bahawasanya doa itu begitu kuat jika seseorang berhusnuzhan kepada Allah. Jika seseorang berdoa dalam  keadaan yakin doanya akan terkabul, Nabi sallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

اُدْعُوا اللَّهَ وَأَنْتُمْ مُوقِنُونَ بِالإِجَابَةِ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ لاَ يَسْتَجِيبُ دُعَاءً مِنْ قَلْبٍ غَافِلٍ لاَهٍ
Berdoalah kepada Allah dalam keadaan yakin akan dikabulkan, dan ketahuilah bahawa Allah tidak mengabulkan doa dari hati yang lalai.” (Hadis Riwayat Tirmidzi)





TAZKIRAH : AKHLAK YANG MULIA & TUTUR KATA YANG BAIK MEMBERATKAN TIMBANGAN



Terdapat satu amalan yang berpahala besar dan berat dalam timbangan. Apakah itu? Iaitu akhlak mulia dan berkata yang baik.
Dari Abu Darda’ radhiyallahu ‘anhu, Nabi sallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
مَا مِنْ شَىْءٍ يُوضَعُ فِى الْمِيزَانِ أَثْقَلُ مِنْ حُسْنِ الْخُلُقِ وَإِنَّ صَاحِبَ حُسْنِ الْخُلُقِ لَيَبْلُغُ بِهِ دَرَجَةَ صَاحِبِ الصَّوْمِ وَالصَّلاَةِ
Tidak ada sesuatu amalan yang jika diletakkan dalam timbangan lebih berat dari akhlak yang mulia. Sesungguhnya orang yang berakhlak mulia dapat menggapai darjat orang yang rajin puasa dan rajin solat.” (Hadis Riwayat Tirmidzi)
Dalam riwayat Tirmidzi yang lain, disebutkan pula hadis dari Abu Darda’ radhiyallahu ‘anhu, Nabi sallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
مَا مِنْ شَيْءٍ أَثْقَلُ فِي مِيْزَانِ المُؤْمِنِ يَوْمَ القِيَامَةِ مِنْ حُسْنِ الخُلُقِ، وَإِنَّ اللهَ يُبْغِضُ الفَاحِشُ البَذِي
“Tidak ada sesuatu yang lebih berat dalam timbangan seorang mukmin pada hari kiamat selain akhlaknya yang baik. Allah sangat membenci orang yang kata-katanya kasar dan kotor.”

Faedah dari hadis:
1- Contoh husnul khuluq atau berakhlak yang baik sebagaimana dikatakan oleh ‘Abdullah bin Al-Mubarak adalah seperti:
  • senyum manis
  • melakukan yang makruf (kebajikan)
    2- Yang dimaksudkan dengan hadis di atas adalah yang berat pahalanya dalam mizan (timbangan).
    3- Allah mencintai dan meredhai orang yang berakhlak mulia.
    4- Al-fahisy yang dimaksud dalam hadis adalah orang yang mengeluarkan perkataan yang tidak enak didengar. Al-badzi adalah orang yang berkata kotor. Jadi, orang yang dapat menjaga perkataannya adalah orang yang akan berat timbangannya.
Moga Allah memberi kekuatan kepada kita untuk istiqamah berakhlak mulia dan berkata perkara yang baik.