No Soap atau Bebas Sabun.




Di awal 90’s, kita semua di momokkan dengan iklan Herbal Essences kan? (“Yes! Yes! Yes!”)
Masa ni zaman kanak-kanak, pakat semua nak beli shampoo ni kan? Ikut trend la katakan.

Ron Robinson seorang saintis di dalam bidang kosmetik berkata, pengguna dan orang ramai percaya dan sangat tertarik yang sabun yang banyak akan membersihkan badan, rambut atau wajah dengan baik sekali. ZASS! Bersih.


Tetapi, tahukah anda yang sabun yang banyak tidak elok. Kerana kandungan bahan kimia yang tinggi. Iaitu Sodium Lauryl Sulfate.

Kenapa syarikat kosmetik ni suka SLS ni? Kerana ia murah dan mudah untuk didapati. Ia juga menghilangkan minyak dengan cepat. Menghilangkan minyak dengan cara yang ada keburukan pada kita.

“Ada kajian yang menyatakan, SLS boleh menyebabkan pedih mata dan menyebabkan kulit menjadi sangat kering dan lama-kelamaan menjadi pedih.”

Bagi mereka yang sudah sedia ada mengalami masalah kulit kering, ia akan menyebabkan kulit mereka lebih teruk. Juga masalah kulit sensitif akan membuat mereka lebih terseksa.

Ada kajian tetapi tidak kukuh, menyatakan SLS boleh menyebabkan kanser.

Saya ada baca di forum dimana, mereka berbincang tentang  “No Soap” topik ni. Rata-rata mereka pernah mengalami kulit kering dan sensitif. Mereka juga antara yang tertatrik dengan iklan tv. Tertarik juga dengan produk yang viral dan mengeluarkan banyak buih.
Mindset mereka juga, banyak buih- lebih bersih- best!


Tetapi sangkaan mereka silap, kerana lama-kelamaan keadaan kulit makin mengering dan pedih.
Rambut makin banyak gugur dan kulit kepala menjadi pedih.

Di Malaysia banyak kan jual produk macam ni. Seperti Shokubutsu, Dettol, dan banyak la. Kalau yang tiada masalah kulit, its fine. Yang ada masalah kulit, alahai kesiannya.
Kena lah cari alternatif lain.

Dan produk Shaklee, semua bebas SLS. Dalam BasicH, Dish Wash dan paling terbaru adalah YOUTH.

Ala.. pencuci muka yang hot sekarang ni.




No comments