Kenapa MJ suka guna toner?
Sebab toner buat muka kita rasa segar dan remaja.

Ini kisah benar

#YouthbyMj

AYAT KURSI, ZIKIR PELINDUNG DIRI PAGI & PETANG



Baca & amalkan ayat kursi, sebagai zikir di waktu pagi & petang hari. Semoga Allah sentiasa melindungi, daripada segala perkara yang tak diingini.

Maksud Ayat Kursi, Al-Baqarah ayat 255:

"Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya)."

"Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya."

"Yang mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya)."

"Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi; dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dia lah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar 

PERFECTING SKIN TONER YOUTH



  • ~ Menenangkan kulit muka
  • ~ Melegakan kulit
  • ~ Menghidrat
  • ~ Meremajakan kulit
  • ~ Pembersihan dua kali


#YouthbyMJ


Cara membersihakn muka dengan pencuci muka.

Do’s
Cuci muka arah membulat dari bawah ke atas.
Ulang 3 kali.

Dont’s
Up and down. Up and down.

#YouthbyMJ


KENAPA BANYAK YANG BERZIKIR TAPI MEMBUAT DIA SEMAKIN DEKAT DENGAN SYAITAN


Seorang murid bertanya epada gurunya (Imam Al Ghazali) 

“Syeikh, bukankah zikir boleh membuat seseorang beriman lebih dekat dengan Allah Ta’ala dan syaitan akan berlari jauh darinya?"

“Benar,” Jawab Imam al-Ghazali. 

“Namun kenapa ada orang yang semakin rajin berzikir justeru malah semakin dekat dengan syaitan?”, lanjut Sang Murid.

Gurunya yang diberi gelaran Hujjatul Islam inipun bertutur.

“Bagaimana pendapatmu, jika ada orang yang mengusir anjing namun dia masih menyimpan tulang dan pelbagai makanan kesukaan anjing disekitarnya?”

“Tentu, anjing itu akan kembali datang setelah diusir", jawab Sang Murid.

Imam al-Ghazali menjelaskan, "Demikian juga dengan orang-orang yang rajin berzikir tapi masih menyimpan pelbagai penyakit hati dalam dirinya. Syaitan akan terus datang  dan mendekati bahkan bersahabat dengannya. Penyakit-penyakit hati itu ialah :

1. Kesombongan
2. Irihati
3. Dengki
4. Syirik
5. Bersikap/berkata kasar
6. Riya
7. Merasa soleh
8. Merasa Suci
9. Ghibah
10. Marah dan pelbagai penyakit hati lainnya. 

Ketika penyakit-penyakit itu menghinggapi diri seorang hamba, maka syaitan terlaknat akan senantiasa datang, mengakrabkan diri. Kemudian menjadi sahabat karibnya.

Make-up remover.


Jika anda pakai water-proof make up, kena guna make up remover tau. Jangan ambil ringan bab ini.
Kerana make-up yang water-proof make ini boleh menyumbatkan liang pori muka. Tak ‘overhaul’ nanti lama-lama muka naik jerawat teruk.

Dah kena pergi tukar muka lain.
Ehhhh! Gurau je la.
#YouthbyMJ


Ke’best’an AVOCADO oil.



Di dalam GEL OIL CLEANSER ada Avocado oil.

Avocado oil terkenal dalam industri kosmetik. Kerana ia sangat melembutkan kulit dan melembapkan kulit. U ols tak rasa kulit pedih kering atau seakan tertarik tegang kulit selepas mencuci.
Muka INSTANT glowing. Ini kisah benar.

#YouthbyMJ

SIFAT KEAMPUNAN ALLAH LEBIH LUAS DARI SIFAT MURKA ALLAH


Allah suka pada hambaNya yang sering berbicara denganNya dalam doa,

Meminta kepadanya dalam sujud,

Allah suka mendengar luahan rintihan dari bisikan hati HambaNya...

Keampunan Allah itu sangat luas jika nak dibandingkan dengan setiap ciptaanNya.

Kerana Cinta Allah lah kita diciptakan.

Tidaklah kita diciptakan melainkan untuk beribadah dan mencintai Allah.

GEL OIL CLEANSER YOUTH.


Ada dua jenis algae untuk detox dan melicinkan kulit.
Instant LICIN. Ini kisah benar.

#YouthbyMJ


GEL OIL CLEANSER YOUTH.



pH balanced dan tiada buih.

Juga tiada biji atau micro beads. Kerana Gel Oil Cleanser ini untuk kegunaan harian. Skrub muka boleh dilakukan sekali seminggu. 

Jangan di skrub hari-hari kerana ia akan merengsakan kulit dan menyebabkan kulit cepat menipis dan kulit tercalar juga meninggalkan parut-parut halus.

#YouthbyMJ


5 SYARAT UNTUK BUAT MAKSIAT

Suatu hari ada seorang lelaki yang menemui Ibrahim bin Adham. Dia berkata, "Wahai Aba Ishak! Selama ini aku gemar bermaksiat. Tolong berikan aku nasihat."
Setelah mendengar perkataan tersebut Ibrahim berkata, "Jika kamu mahu menerima 5 syarat dan mampu melaksanakannya, maka boleh kamu melakukan maksiat."
Lelaki itu dengan tidak sabar-sabar bertanya. "Apakah syarat-syarat itu, wahai Aba Ishak?"
Ibrahim bin Adham berkata, " Syarat pertama , jika kamu bermaksiat kepada Allah, jangan memakan rezekiNya."
Mendengar itu dia mengerutkan kening seraya berkata, "Dari mana aku mahu makan?
Bukankah semua yang ada di bumi ini rezeki Allah?"
"Ya!" tegas Ibrahim bin Adham. "Kalau kamu sudah memahaminya, masih mampukah memakan rezekinya, sedangkan kamu selalu berkeinginan melanggar larangan-Nya?"
"Yang kedua ," kata Ibrahim, "kalau mahu bermaksiat, jangan tinggal di bumi-Nya!"
Syarat ini membuat lelaki itu terkejut setengah mati. Ibrahim kembali berkata kepadanya, "Wahai Abdullah, fikirkanlah, apakah kamu layak memakan rezeki-Nya dan tinggal di bumi-Nya, sedangkan kamu melanggar segala larangan-Nya?"
"Ya! Anda benar." kata lelaki itu. Dia kemudian menanyakan syarat yang ketiga.
Ibrahim menjawab, "Kalau kamu masih mahu bermaksiat, carilah tempat tersembunyi yang tidak dapat terlihat oleh-Nya!"
Lelaki itu kembali terperanjat dan berkata, "Wahai Ibrahim, ini nasihat macam mana? Mana mungkin Allah tidak melihat kita?"
"Ya, kalau memang yakin demikian, apakah kamu masih berkeinginan melakukan maksiat?" kata Ibrahim. Lelaki itu mengangguk dan meminta syarat yang keempat.
Ibrahim melanjutkan, "Kalau malaikat maut datang hendak mencabut rohmu, katakanlah kepadanya, 'Tangguhkan kematianku dulu. Aku masih mahu bertaubat dan melakukan amal soleh'."
Kemudian lelaki itu menggelengkan kepala dan segera tersedar, "Wahai Ibrahim, mana mungkin malaikat maut akan memenuhi permintaanku?"
"Wahai Abdullah, kalau kamu sudah meyakini bahawa kamu tidak boleh menunda dan mengundurkan datangnya kematianmu, lalu bagaimana engkau boleh lari dari kemurkaan Allah?"
"Baiklah, apa syarat yang kelima ?" Ibrahim pun menjawab, "Wahai Abdullah kalau malaikat Zabaniyah datang hendak mengiringmu ke api neraka di hari kiamat nanti, jangan engkau ikut bersamanya."
Perkataan tersebut membuat lelaki itu insaf. Dia berkata, "Wahai Aba Ishak, sudah pasti malaikat itu tidak membiarkan aku menolak kehendaknya."
Dia tidak tahan lagi mendengar perkataan Ibrahim. Air matanya bercucuran. "Mulai saat ini aku bertaubat kepada Allah." katanya sambil terisak-isak.




Isi kandungan Gel Oil Cleanser YOUTH.



~Mengandungi Green algae (rumpai laut)  fungsi untuk detox dan membersihkan kulit. Di dalam Gel Oil Cleanser ini tiada biji skrub. Kerana sudah ada green algae yang power. Serios rasa instant bersih muka tanpa skrub.
Lagipon penggunaan skrub tidak elok setiap hari. Kerana penggunaan skrub yang kerap akan menghasilkan minyak yang lebih banyak. Dan ia juga akan menipiskan lapisan kulit dengan lebih cepat. Seminggu sekali, its fine.

~ Avocado oil. Avocado terkenal dengan melembapkan kulit. Oleh itu, selepas kita menggunakan pencuci muka YOUTH, kita akan rasa lembut dan lembap. Best je muka tau. Tidak kering dan tidak rasa macam muka tertarik juga tegang.

~Muscadine grape extract

~Yeast extract

~Vital repair

#YouthbyMJ

Keistimewaan pencuci wajah YOUTH.



3 in 1
~membersihkan kulit wajah
~mem’scrub’ kulit wajah
~Make-up remover
#YouthbyMJ

SEBELUM JUMAAT KALI INI JAUH MENINGGALKAN KITA

Mari sama-sama tambahkan selawat dalam harian. Moga Allah memberkati seluruh hidup kita.
Dari Anas bin Malik radhiallahu ‘anhu, beliau berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda:

«مَن صلَّى عليَّ صلاةً واحدةً، صَلى اللهُ عليه عَشْرَ صَلَوَاتٍ، وحُطَّتْ عنه عَشْرُ خَطيئاتٍ، ورُفِعَتْ له عَشْرُ دَرَجَاتٍ»

Sesiapa yang mengucapkan selawat kepadaku satu kali maka Allah akan berselawat baginya sepuluh kali, dan digugurkan sepuluh kesalahan (dosa)nya, serta ditinggikan baginya sepuluh darjat/tingkatan (di syurga kelak).” [HR An-Nasa’i No. 1297, Ahmad, sahih.]
Hadis yang agung ini menunjukkan keutamaan berselawat kepada Nabi SAW dan anjuran memperbanyakkan selawat tersebut.
Sabda Nabi SAW:
(الْبَخِيلُ مَنْ ذُكِرْتُ عِنْدَهُ فَلَمْ يُصَلِّ عَلَيَّ)
Maksudnya: “Orang Bakhil ialah mereka yang apabila disebut nama-Ku mereka tidak berselawat”. [HR: Tirmizi. Sahih]

Banyak berselawat kepada Rasulullah SAW merupakan tanda cinta seorang muslim kepada Baginda SAW, kerana para ulama’ mengatakan: “Sesiapa yang mencintai sesuatu maka dia akan sering menyebutnya”.


Kenali jenis kulit anda?




Jenis kulit ni dalam dunia ni ada beratus jenis kulit. Ada kajian kata beribu. Amazing kan kejadian ALLAH.

Tapi yang kita tahu, kulit berminyak dan normal. Itu je kan?
Oleh itu, pelbagai jenis kulit ini menyebabkan banyak jenis pencuci muka?
Betul ke?
#YouthbyMJ



Kenapa kita kena cuci muka dengan pencuci muka?

Supaya liang roma kita yang tersumbat tu, boleh clear balik. Kalau kita tak cuci, ia akan semakin tersumbat. Bayangkan macam batang paip. Kalau kita tak endah untuk pam atau letak pelincir atau peluntur, pasti satu hari ia akan tersumbat teruk. Dan menghemburkan semula isi nya kan? Sama macam kulit kita. Kena lah cuci supaya ia boleh berfungsi dengan baik.

Tak kurang juga untuk mendapatkan wajah yang ceria dan cantik juga licin. Kalau bab pemalas bebeno nak cuci muka, sabun badan tu, sekali harung je basuh muka. 2 in 1 la kan.

Kalau tak cuci muka, sel kulit mati akan terperap dan menebal di wajah. Buat kulit kita nampak gelap dan kusam. Tak percaya, jangan la basuh muka seminggu. Tengok apa hasilnya.

Cuci muka ni macam cuci pinggan la. Untuk buang minyak dan kotoran. Setiap kulit manusia pasti ada minyak. Sikit atau banyak sahaja konsepnya. Kalau pinggan tak basuh, kita nak guna semula ke? Tak kan. Sama juga macam muka, kalau tak cuci muka, baik sedekah je pada bank kulit. Senang plastik surgeon nak buat pembedahan.

#YouthbyMJ

CINTA TIDAK LULUS SYARIAH

“Saya cintakan awak sepenuh hati dan rela hidup mati bersama awak.” 
Sedar atau tidak, cinta sejati di dunia antara suami isteri tidak semestinya menjadi cinta abadi sehingga ke syurga. 
Cinta seorang suami kepada isterinya tidak hanya terbatas kepada kilauan berlian, emas atau haruman kuntum bunga, tetapi yang jauh lebih penting adalah penjagaan keluarga dari sambaran api neraka. Firman Allah:
“Wahai orang yang beriman! Peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari neraka yang bahan bakarannya: manusia dan batu (berhala); neraka itu dijaga dan dikawal oleh para malaikat yang keras kasar (layanannya); mereka tidak menderhaka kepada Allah dalam segala yang diperintahkanNya kepada mereka, dan mereka pula tetap melakukan segala yang diperintahkan.”- Surah al-Tahrim 66:6

Malang sekali bagi suami isteri yang romantik di dunia tetapi terpisah jauh menjadi musuh di akhirat kelak:
“Pada hari itu sahabat karib: setengahnya akan menjadi musuh kepada setengahnya yang lain, kecuali orang yang persahabatannya berdasarkan taqwa (iman dan amal soleh).” -Surah al-Zukhruf 43:67

Juga amaran Allah dalam ayat ini:
“Wahai orang yang beriman! Sesungguhnya ada di antara isteri dan anak kamu yang menjadi musuh bagi kamu; oleh itu awaslah serta berjaga-jagalah kamu terhadap mereka. Dan kalau kamu memaafkan dan tidak marahkan (mereka) serta mengampunkan kesalahan mereka (maka Allah akan berbuat demikian kepada kamu), kerana sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.” - Surah al-Taghabun 64:14
Percintaan palsu ini pernah ditegaskan oleh Nabi Ibrahim A.S kepada kaumnya dahulu sebagaimana firman Allah:
“Dan Nabi Ibrahim berkata pula (kepada kaumnya): Perbuatan kamu menyembah berbagai berhala, tidak menyembah Allah itu, hanyalah kerana menjaga hubungan kasih mesra di antara kamu dalam kehidupan dunia ini; kemudian pada hari kiamat kelak setengah kamu akan membantah setengahnya yang lain, dan setengah kamu pula akan melaknatkan setengahnya yang lain; dan (kesudahannya) tempat kembali kamu ialah neraka, dan kamu tidak akan beroleh sesiapapun yang dapat memberikan pertolongan” -Surah al-‘Ankabut 29:25

Jika benar mencintai pasangan anda, maka senantiasalah mendidik atau mengingatkan antara satu sama lain dengan kehendak Allah. Belajarlah dari kisah Abdullah bin Mas’ud dan isterinya Zaynab R.A:
“(Zaynab isteri kepada Abdullah bin Masud menceritakan): Pada suatu hari Abdullah bin Masud masuk bertemuku lalu duduk di sebelahku. Beliau mendapati di leherku terikat seutas benang (azimat). Beliau bertanya: Benang apa yg terikat di lehermu?” Zaynab menjawab: “Ini adalah benang jampi untuk mengubati sakitku.” Abdullah bin Mas’ud kemudiannya mencabut dan memotong benang itu seraya berkata: “sesungguhnya keluarga Abdullah Ibn Mas’ud tidak memerlukan syirik” kerana aku mendengar Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya jampi (yang syirik), tangkal dan azimat tergolong dari amalan syirik kepada Allah” -Sunan Ibn Majah & Musnad Ahmad

Jika boleh, kekalkan cinta suami isteri dan anak-anak sehingga ke syurga dengan menepati piawaian cinta yang digariskan Allah melalui agama. Firman Allah:
Dan orang yang beriman yang diturut oleh zuriat keturunannya dengan keadaan beriman, Kami hubungkan (himpunkan) zuriat keturunannya itu dengan mereka (dalam Syurga); dan Kami (dengan itu) tidak mengurangi sedikitpun dari pahala amalan mereka; setiap seorang manusia terikat dengan amal yang dikerjakannya.” -Surah al-Tur 52:21

Itu bicara cinta halal hasil ikatan yang diiktiraf agama. Jika cinta halal pun masih belum menjamin bahagia di dunia dan di akhirat, bayangkan bagaimana pula halnya cinta gelap tidak lulus syariah yang banyak berlaku dalam masyarakat. 
Tambah parah jika cinta hitam sebegini membawa kepada ketelanjuran yang dimurkai Allah. Pun begitu, pintu pulang senantiasa terbuka luas untuk manusia yang bersalah.
Rasa cinta lelaki perempuan memang sukar dibendung kerana ia adalah tuntutan fitrah. Apa yang penting adalah bagaimana Islam melorongkan cinta ini menuju laluan yang tepat iaitu perkahwinan. 
Islam tidak membenarkan rasa fitrah ini dibiarkan bertenggek pada dahan rapuh yang tidak mampu menanggung si monyet bagi masa yang lama. Itulah hakikat percintaan tidak lulus syariah.
Jika rasa ini begitu kuat mendorong seseorang Muslim, Islam mengajar kita agar memagarnya dengan pagar puasa: 
“Ertinya: Sesiapa yang mampu berkahwin, maka hendaklah dia segera berkahwin kerana ia mampu menundukkan pandangan (dari memandang yang haram) dan menjaga kemaluan (dari melakukan zina). Sesiapa yang tidak mampu maka hendaklah dia berpuasa kerana ia mampu menjinakkan nafsu.”- Sahih al-Bukhari
Selain itu, Allah juga mengajar kita agar menjauhi dosa zina yang biasanya berputik daripada kosmetik cinta terlarang sebegini: 
“Dan “janganlah kamu dekati zina,” sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat (yang membawa kerosakan).” -Surah al-Isra’ 17:32

Dalam bahasa Arab, tegahan mendekati sesuatu perkara membawa maksud larangan berganda dari melakukannya (Tafsir al-Alusi). 
Allah memang mengetahui kelemahan manusia dalam berhadapan dengan medan magnetik ujian cinta tidak lulus syariah. 
Oleh itu Dia mengingatkan kita agar langsung menjauhi semua laluan yang membawa kepada zina. Sesiapa yang masuk ke dalam lingkungan medan magnetik godaannya sukar lolos dan mudah tewas.
Jika orang jahil bersungguh meraikan cinta pada hari Valentine sama ada dalam hubungan halal suami isteri atau cinta tidak lulus syariah atas nama kekasih, usahlah kita turut sama terpalit dengan musibah kejahilan mereka. 
Tanpa adanya orang Barat memperkenalkan hari cinta, Allah sudah lama mewartakan cinta sejati dalam kerangka Islam. 
Bahkan Allah yang bernama al-Rahim iaitu Yang Maha Penyayang lebih mengetahui cinta yang bagaimana diperlukan oleh makhluk ciptaanNya ini.
Cinta yang dilandaskan semata-mata atas gelora nafsu adalah produk Iblis yang sudah lama bersumpah mahu merosakkan manusia. Lihat sahaja berapa ramai manusia yang sesat akal dan imannya kerana produk Iblis ini. 
Berapa ramai bayi tidak sah taraf lahir hasil dari cinta songsang ini. Berapa ramai bayi dicampak ke dalam tong sampah kerana ketelanjuran mangsa produk Iblis ini? Berapa banyak kes kita dengar lelaki membunuh wanita kerana amarah cemburu. 
Tidak kurang juga rumah tangga yang runtuh kerana usikan cinta terlarang orang ketiga dan sebagainya. 
Oleh itu, jadilah manusia yang bijak dengan meraikanlah cinta anjuran Allah dalam kerangka Islam. 
Bercintalah dalam batasan Allah nescaya cinta kita berbalas dengan redhaNya di dunia dan di akhirat.
Sumber: Ustaz Abdullah Bukhari

Standard keselamatan YOUTH.







Standard tinggi sangat YOUTH ni.

~ 100% vegan. Tiada masuk mana2 ekstrak fauna. Fauna la.. kalau kat sekolah kan kita belajar flora dan fauna. Baru la ayat MJ nampak macam kelas atasan kan. Takkan nak cakap ekstrak binatang. Tak kiut la. Fauna kiut sikit bunyi nya kan?
~Diuji oleh dermatologi.
~ Bebas dari 1500 bahan kimia merbahaya. Paling best tiada paraben dan formalin.
~ Hypoallergenik.
~ Tidak menyumbatkan liang roma. Sebab ada Algae complex yang dimana pengguna YOUTH akan rasa instant muka bersih. Tak percaya, try sekali.
~ Di uji oleh pakar mata. Wehhhh.. ingat pakar kulit je test YOUTH pon test juga. Tagline Tak Pedihkan Mata juga kot ni.
#YouthbyMJ








STANDARD KESELAMATAN SHAKLEE ADALAH TINGGI.




Bebas dari 1500 bahan kimia merbahaya.
U ols check tak isi kandungan produk u ols?
#YouthbyMJ


CIRI-CIRI INDIVIDU TOKSIK


Pastinya dalam kehidupan, kita berhadapan dengan pelbagai jenis individu sama ada sementara atau lama.
Setiap daripada mereka memberi kesan kepada diri kita secara langsung atau tidak langsung, bergantung pada tahap mana kita sedar akan hubungan kita bersama individu tersebut.
Sewaktu saya dalam pengajian di universiti, terdapat satu subjek yang dinamakan Organizational Behaviour ketika semester ketiga.
Subjek ini memperkenalkan saya kepada pengetahuan mengenai sikap dan personaliti manusia, lebih fokus dalam suasana pekerjaan secara amnya.
Antara salah satu topik yang menarik perhatian saya ialah berkenaan individu toksik.
Maksud individu toksik atau toksin adalah orang-orang yang memberi implikasi negatif terhadap diri kita seperti mencederakan emosi, menjejaskan perkembangan kognitif dan merendahkan maruah.
#1 – Mereka Memanipulasi Anda
Saya pernah membaca sebuah buku bertajuk Santunan Fitrah, tulisan Harlina Halizah, yang membicarakan konsep price tag atau tanda harga dalam sebuah persahabatan.
Dalam memahami idea yang dikemukakan penulis, perkara ini membawa saya kepada persoalan seseorang yang memanipulasi orang lain untuk kepentingan sendiri atas nama persahabatan.
Orang yang bersikap toksik adalah mereka yang menggunakan label keikhlasan untuk membuatkan orang lain membuat sesuatu supaya memenuhi kepentingan mereka sendiri.
Contoh dalam persahabatan ialah mereka jangkakan kita perlu menolong mereka jika mereka telah menolong kita.
Hal ini banyak berlaku dalam masyarakat hari ini. Dialog seperti;
“Aku tolong mereka, nanti mereka tolong aku”
Sudah sebati malah diajar kepada kita untuk mengharapkan bantuan orang lain semata-mata kerana kita pernah membantu mereka.
Orang toksik memusnahkan konsep keikhlasan dalam perhubungan.
Allah SWT berfirman;
“Hadapkanlah mukamu kepada agama dengan tulus dan ikhlas dan janganlah kamu termasuk orang-orang yang musyrik.” Surah Yunus 10: 105
Mereka akan mengungkit dan membuat lakonan drama seolah-olah kita yang jahat sekiranya kita tidak dapat memenuhi permintaan mereka.
Ya, kita dianjurkan supaya memudahkan urusan orang lain hatta menyingkirkan duri dari atas jalan sekalipun.
Namun, biarlah perbuatan kita itu dilakukan atas dasar keikhlasan, bukan semata-mata untuk “membayar” bantuan yang pernah kita terima sebelum ini.

#2 – Sikap Yang Tidak Berprinsip
Semestinya kita pernah menemui insan yang mulutnya bercabang. Sebelum ini mereka bercakap lain tetapi hari ini lain pula yang mereka bicarakan.
Orang toksik adalah mereka yang indecisive atau digelar tidak tetap pendirian.
Sikap ini membuatkan kita yang berhubungan dengan mereka berasa tidak selamat (insecure) untuk meletakkan kepercayaan kepada mereka.
Apabila kita berada bersama mereka, menyebabkan kita keletihan emosi untuk berurusan dengan mereka disebabkan mereka kerap berubah bergantung pada kepentingan mereka sendiri mengikut keadaan tertentu.
Contoh yang agak mudah ialah kurangnya pemahaman common sense dalam diri mereka. Istilah common sense agak sukar dicari dalam Bahasa Melayu tetapi secara asasnya bermaksud perlakuan dan pilihan yang relevan dalam situasi tertentu.
Perbuatan yang tidak bertimbang rasa adalah salah satu dari ciri-ciri kurangnya common sense orang toksik.
Malah, kita tidak boleh untuk memberi penjelasan kepada individu toksik ini kerana sekiranya diberi penerangan berkenaan perbuatan kurang bertimbang rasa, mereka tidak dapat menerimanya disebabkan semuanya hanyalah berkisar diri mereka sahaja.
Asalkan kemahuan mereka dipenuhi, tidak mengapa jika itu berlaku at the expense of others, atau menyebabkan orang lain kurang senang.
 “Barangsiapa menyusahkan (manusia), maka Allah juga bakal menyusahkannya pada hari kiamat.” Riwayat Bukhari

#3 – Sukar Membantu Orang Lain
Sangat sukar memudahkan urusan orang lain. Mereka hanya berfikir tentang diri mereka sendiri lantas mengabaikan perbuatan baik kepada orang lain.
Malah jika dilakukan sekalipun, adalah disebabkan niat-niat tertentu yang semestinya punyai “harga”.
Pernah saya baca sebuah buku tulisan saudara Khairul Abdullah yang agak provokatif tajuknya, Mentaliti Jamban.
Dalam buku ini disentuh beberapa refleksi si penulis mengenai masyarakat kita yang bersifat toksik dan menyusahkan orang lain.
Sewaktu pada zaman pengajian di universiti, saya mempunyai seorang sahabat yang apabila setiap kali kami makan di restoran segera, beliau akan mengemas semua sekali sendiri sebaik sahaja habis makan.
Malah, sampah turut dibuang di dalam tong dan dulang diletakkan di tempat yang disediakan. Itulah yang membuka mata saya dan turut disentuh dalam buku Mentaliti Jamban tersebut.
“Barangsiapa menghilangkan kesulitan seorang mukmin di dunia, maka Allah akan melepaskan kesulitannya pada hari kiamat. Barangsiapa memudahkan orang yang sedang dilanda kesulitan, maka Allah akan memudahkannya di dunia dan di akhirat.” Riwayat Muslim
Orang yang sikapnya toksik, sukar untuk menerima perkara ini. Mereka menganggap orang lain ingin menggunakan diri mereka, walaupun hal sekecil ini.
Mereka merasakan pekerja di restoran segera sebagai malas dan ‘makan gaji buta’ jika kita mengemas sendiri meja setelah makan.
Kita yang berada di samping mereka akan mendapat aura negatif dan merasa sungguh tidak selesa dengan kata-kata individu toksik yang mengutuk orang lain tanpa sebarang kewajaran.

#4 – Menahan Potensi Orang Lain
Setiap kali kita mempunyai perancangan cita-cita dan impian, sudah tentu kita akan berkongsi mengenainya dengan orang lain.
Ciri individu toksik ialah mereka tidak peduli berkenaan matlamat, impian kita dan lebih bersikap unsupportive (tidak menyokong) apabila kita cuba menggilap potensi diri kita.
Komen-komen mereka terhadap kita pula lebih menjurus kepada peribadi berbanding usaha.
Rasulullah memberitahu kewajipan kita terhadap sesama Muslim adalah adanya beberapa hak yang salah satunya ialah memberikan nasihat apabila diminta.
“Kewajipan seorang Muslim terhadap saudaranya yang Muslim itu ada enam.”
“Apabila dia minta nasihat, maka nasihatilah dia.”Riwayat Muslim
Apabila individu toksik melihat usaha kita ke arah potensi yang baik dan positif, mereka lebih gemar mengejek dan memerli.
Apa yang boleh membuatkan mereka diam adalah hanya apabila kita berjaya mencapai sesuatu pencapaian.
Secara psikologinya, individu toksik mempunyai kecenderungan kepada instant gratification atau kepuasan segera. Mereka cuma meraikan pencapaian dan tidak melihat kepada usaha.
Namun konsep kepuasan segera ini boleh membawa kesan buruk apabila kita terburu-buru ingin mendapatkan result tanpa melalui penat lelah ke arahnya.
Sedikit dan sebanyak mana pun ciri-ciri toksik adalah di dalam seseorang individu, tidak dapat dinafikan bahawa kita boleh membuangnya perlahan-lahan.
Menjadi individu toksik sangatlah tidak menyenangkan orang lain dan berkecenderungan memudaratkan orang lain.
Mudah-mudahan kita dapat sama-sama memperbaiki diri kita selalu, insya-Allah.

 Penulis: Bahauddin Hamizan

Secret ingredients in YOUTH.


Isi kandungan lain selain Vital Repair, Algae Complex, avocado oil dan ekstrak anggur yang berkualiti.
No wonder produk ini kukuh dan AWESOME.
Dah cuba baru tahu.

#YouthbyMJ


Vital Repair dan Nutrients



Menegangkan kulit dan menghalang radikal bebas.

Ia adalah campuran 7 jenis nutriens iaitu
~ vitamin A
~vitamin C
~vitamin E
~beta carotene
~caratonoids
~anti-oksida yang tinggi
~ekstrak tumbuhan semulajadi yang lain

#YouthbyMJ

CARA ALLAH MEMAKBULKAN DOA


Doa seseorang itu BOLEH sahaja dimaqbulkan oleh Allah swt dalam bentuk yang TIDAK disukainya.
Contohnya berdoa agar hati lebih tenang dan khusyu’ solat, lalu Allah swt rugikan bisnesnya sehingga bankrup kerana tidak disedari bisnesnya itulah penghalang hati tenang dan khusyu’, tanpanya (atau dengan bisnes lain yang lebih baik) apa yang dipohonnya boleh diperolehi.
Begitulah seterusnya, sebahagian musibah dan bala yang datang adalah untuk memaqbulkan doa kita sendiri.
Justeru sama-sama kita usaha bersabar dan tidak cepat putus asa, terlalu bersedih dengan apa yang hilang atau melenting membenci taqdir. Carilah positif darinya nescaya hidup lebih tenang.
Itulah sifat Mukmin sejati sabdaan Nabi saw:
Ajaib urusan orang mukmin itu, apa yang berlaku semua baginya kebaikan, tiada seorang kecuali mukmin yang apabila ditimpa kebaikan lalu bersyukur maka kebaikan baginya, apabila ditimpa keburukan maka bersabar, maka kebaikan baginya juga. [Hadis Riwayat Muslim]

sumber: Ustaz Dr. Zaharuddin Abd. Rahman

Muscadine Grape Extract.



Masalah utama kulit datangnya dari sinaran UV. Kita kena lindungi nya. Tak kira la apa cara pon. Payung ke, topeng ke, topi ke, tapi paling senang adalah pelembap yang ada UV protection.
Muscadine Grape extract terdapat dalam semua produk YOUTH.
Muscadine Grape extract melindungi kulit dan DNA kita dari sinaran UV.