Tips bisnes dengan kental

Nak buat bisnes kena kental. Kental + degil. Tapi degil yang mendatangkan hasil. Bukan defil yang mengundang masalah tau.
Jalan lurus je, kalau dengar apa orang cakap memang tak kemana. Silap hari bulan, u ols masuk gear reverse.
Pada masa itu, orang sekeliling seakan buat party dan doa selamat tau. Meraikan “kejayaan” u ols mengundurkan diri.
Tapi bagi Mamajura la, musuh utama bisnes kita sendiri adalah DIRI SENDIRI.
Diri sendiri la. Jangan nak salahkan orang lain. Satu tunjuk kat orang, 4 patah balik tau.
Orang mengata kita, down malu. Terus masuk kepompong.
Orang mengata barang kita, terus percaya. Padahal produk sendiri international standard. Makmal juta-juta kot. Itu pon tak bangga lagi.
Family mengeluh sikit, merajuk. Sentap terus stop konon nak menjaga hati. Tapi hati sendiri? Seakan memberontak kan?
Duktur mengata baranga dagangan kita, terus terjun gaung. Padahal, duktur tu yang tettt..
Its all about YOU.
Kalau rasa down, nak cuti dari bisnes. Boleh!
Tapi paling lama 6 jam. 1 per 4 dari sehari.
Kalau lebih dari tu, memang susah nak capai momentum itu semula. Payah nak cari semangat.
Mamajura cakap ni berdasarkan pengalaman sendiri. Ups and downs, to the left, to the right, ku dah rasa. Kalau nak cerita, boleh buat telemovie tau.
Ingat lagi detik-detik pertama memulakan bisnes Shaklee since 2013.
Somehow i wonder mana Izura yang dulu?