Makanan bagi kulit kering.

Hidup di negara beriklim tropika seperti Malaysia ni, tidak sepenuhnya menjamin kita untuk memiliki kulit yang halus dan lembap. Ditambah pula dengan tingginya pencemaran udara dan cuaca yang sering tidak menentu. Kulit kering, bersisik, dan mengelupas merupakan tanda-tanda awal penuaan.
Untuk mengatasinya, rutin gunakan pelembap dan sebaik mungkin mengurangkan aktiviti luar terutama di tempat-tempat banyak pencemaran udara atau di tempat yang terlalu dingin.
Tapi u ols, bab makanan tertentu juga akan membantu U ols untuk mendapatkan kembali kulit sihat dan bermaya.
Join sambung #kulitkeringkulitberminyak ni, bab makanan untuk mereka yang berkulit kering, u ols boleh amaklan tips dibawah 😍
1. Air masak
Kunci utama menghindari kulit kering adalah menjaga tubuh agar tetap terhidrasi. Rajin minum air masak penting untuk mendorong regenerasi sel-sel kulit dan mengunci kelembapan dalam tubuh. Minum air masak sekurang-kurangnya 2liter sehari tau. Selain itu, makan buah dan sayuran tinggi kandungan air, seperti tembikai, epal, dan timun juga tau.
2. Makanan tinggi Omega-3
Lemak omega 3, baik untuk badan kerana dapat menjaga kelembapan dalam tubuh dan memperbaiki sel-sel kulit yang rosak. Rutin harian dalam makanan tinggi omega-3 seperti salmon, tuna, avocado, atau kacang walnut, untuk mengurangkan kulit kering dan mengembalikan tekstur kulit yang tegang dan merah-kemarahan.
3. Makanan tinggi zink
Kulit kering dan pecah-pecah? Makanan kaya akan zink adalah solusinya. Zink akan meregenerasi sel kulit dan menguatkan kulit agar tidak mudah rosak terhadap ancaman kerosakan. Jangan lupa makanan yang tinggi kandungan zink seperti tiram, kacang-kacangan, daging. Jangan makan atap zink sudah la 😀
4. Makanan kaya dengan vitamin A.
Vitamin A banyak didalam sayuran berdaun hijau gelap, carrot, ubi, dan labu. Vitamin A berfungsi untuk memperbaiki kerosakan kulit dan mengangkat sel kulit mati penyebab kulit pecah-pecah. Konsisten dengan makanan yang kaya dengan vitamin A, terutama jika u ols selalu melakukan aktivito luar.
5. Makan kaya vitamin E
Vitamin E memiliki beratus manfaat yang baik untuk meremajakan kulit, salah satunya sebagai pelindung UV. Vitamin E juga dapat membantu anda mendapatkan kembali kelembapan kulit. Jangan lupa untuk selalu makan kacang dan biji-bijian, avocado, gandum, brokoli, dan sayuran berdaun gelap demi tampilan kulit sihat bercahaya.