7 Bahaya Kulit Kering.

Faktor persekitaran, faktor cuaca, faktor pemakanan, faktor produk muka, faktor make-up, perokok menyumbang kepada kulit kita.
You are what you are.

#1 Kulit kering tentu saja menyebabkan penampilan menjadi kurang menarik kerana kulit yang kering memiliki tekstur kusam dan tidak bermaya. Akibatnya kulit menjadi tampak tidak sihat ceria dan memiliki permukaan kulit yang kusam dan kasar.
#2 Anda kelihatan lebih tua dari usia sebenar kerana garis-garis kulit menjadi lebih ketara. Selain itu, proses penuaan pada kulit tampak lebih cepat pada kulit yang kering. Cepat kedut dan kendur kerena kulit kehilangan sifat kekenyalannya.
#3 Kemampuan perlindungan kulit menurun sehingga kulit menjadi lebih rosak dan lebih sensitif dan lebih cenderung menyebabkan alergi dan iritasi terhadap bahan kosmetik atau skin care yang digunakan setiap hari. Misalnya orang yang mengalami alergi debu akan menjadi lebih kerosakan kulit seperti merah-kemarahan jika kulitnya kering dibandingkan jika seseorang yang mengakami kulit lembap.
#4 Kulit kering lebih mudah terdedah terhadap kuman dan penyebab penyakit lainnya. Hal ini disebabkan kulit yang kering tidak dapat berfungsi baik sebagai perlindungan kulit. Pada kulit yang kering terdapat mikrolesi yang dapat menjadi pintu masuk bagi kuman. Kulit kering mudah terdedah dengan masalah cepat melecet dan ini cenderung untuk mendapat kudis atau kudis buta. Berbanding kulit yang cukup kandungan air didalamnya.
#5 Kulit yang kering boleh menyebabkan cepat rasa gatal. Hal ini disebabkan kerana kulit yang kering mencetuskan reaksi radang pada kulit dengan cepat. Meskipun pada awalnya gatal-gatal ini bersifat ringan, namun akibat kita menggaru, reaksi kulit biasanya menjadi semakin hebat dan menimbulkan rasa gatal yang lebih kuat dan akhirnya kulit jadi berdarah dan berkudis. Syokkkk kan menggaru. Bila dah sedar dari lamunan garu, mak aihhh, berdarah sudah.
#6 Kulit yang kering pada orang yang berjerawat tidak menyelesaikan masalah jerawatnya. Oleh itu, kulit akan menjadi semakin sensitif dan reaksi akibat jerawat semakin hebat. Masa itu juha akan timbul acne break out atau munculnya banyak jerawat secara mendadak. Bagaikan cendawan selepas hujan.
#7 Oleh sebab itu sangat penting menjaga kelembapan kulit. Jangan sembarangan memilih produk penjagaan kulit atau make-up supaya kulit terhindar dari masalah kulit kering. Pilih yang selamat dan ada ujian klinikal. Jangan pilih #produktimbangkilo . Banyak lagi produk lain yang bagus di pasaran. Muka ada 1 saja, tidak boleh di cari ganti 😍