Mencorak anak-anak.

Kita mengharapkan anak-anak besar esok jadi anak soleh, menghafal Al-Quran, orang berjaya, taat mak bapa, pemimpin negara...Tapi hari-hari dalam hidup, kita mengadap handphone lebih lama daripada masa kita mengadap anak-anak. Kita senyum depan gajet lebih banyak daripada kita senyum depan anak-anak.

Pergi kedai makan sama-sama dengan anak, tapi kita mengadap Telegram sepanjang waktu. Anak yang duduk berhadapan dengan kita terpinga-pinga tak tau nak buat apa sementara tunggu makanan yang dipesan sampai. Kalau dia meragam sikit, kita marah dia depan orang ramai.

Anak kita demam, kita bawa pergi klinik. Sementara tunggu nombor giliran naik, kita layan Insta sampai terabai anak yang sedang menahan sakit. Terkapai-kapai anak tu tak ada kawan nak bersembang. Paling kuat pun kita bagi dia tengok Youtube atau main game dalam handphone. Janji kita tak terganggu.

Hari sukan sekolah, anak kita semangat berlari, melompat, bersaing dengan kawan-kawan. Dapat pingat dan piala nak tunjuk kat mak ayah dia. Tapi anak tengah berpanas, berentap di padang, kita berteduh bawah khemah layan Whatsapp sambil tersenyum sorang-sorang.

Bawa anak pergi taman permainan, anak-anak kita lepaskan main sendirian. Main papan gelongsor, jongkang-jongket, buaian... Kita di mana? Duduk atas bangku sambil kemas kini status Facebook, "Petang ni seronok bawa anak-anak bermain di taman mainan" dan tunggu komen rakan-rakan. Anak-anak menunggu kita turut serta, tapi sayangnya hajat mereka tak kesampaian.

Kita letakkan harapan pada masa depan anak setinggi gunung, nak dia jadi anak soleh, insan berjaya dunia akhirat, tapi nilai gajet kita letak jauh lebih tinggi. Komunikasi dengan anak pun melalui "perantaraan" Youtube dan Ipad. Kalau takda gajet, kita pun buntu macam mana nak melayan karenah anak dan berkomunikasi.

Hakikat yang pahit, tapi senario harian yang boleh diperhatikan di sekeliling kita. Sekarang anak masih kecil mungkin kita tak nampak kesannya. Tapi setelah 20 tahun akan datang baru kita nak sedar, setelah kita nampak kesannya depan mata, ketika itu nak patah balik pun dah tak dapat. Jadi sementara masih punya masa dan kesempatan, gunakan peluang sebaiknya.

Kita lah yang bertanggungjawab mencorakkan anak-anak kita...

“Kamu sekalian adalah pemimpin, dan kamu sekalian bertanggung jawab atas orang yang dipimpinnya. Seorang Amir (raja) adalah pemimpin, seorang suami pun pemimpin atas keluarganya, dan isteri juga pemimpin bagi rumah suaminya dan anak-anaknya. Kamu sekalian adalah pemimpin dan kamu sekalian akan diminta pertanggungjawabannya atas kepemimpinannya.” (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)



Penulis: Ahmad Hisyam Sabrani


Wallahu waliyyut taufiq

No comments