7 Sebab wajah kusam.


Kusam dalam erti kata lain seperti tak bermaya dan tak ceria. Dari pandangan mata pon dah boleh kelihatan. "sakit ke dia?" "mesti dia tak cukup tidur"
Biasanya wanita yang sinonim dengan wajah kusam. Nak Nak datang bulan. 'Extra point" di situ.. sambil u ols raba-raba muka dan tengok depan cermin tu kan,

Jom Mamajura kongsi 7 sebab wajah kusam.
1. Tidak cukup tidur. Bila badan tidak cukup rehat dan cukup tidur, jelas kelihatan pada mata kan? orang selalu kata mata panda. Lingkaran gelap pada mata atau 'eye bags' sangat ketara. MJ rasa golongan ibu menyusu anak selalu macam ni. letih anak nak mengempeng je kan? Tidur pon tak cukup.
2. Tidak cukup minum air. Air sangat penting dalam kehidupan seharian. Tidak cukup air pada badan buat badan lemah dan kulit kering. Muka pon tak semegah, orang kata.
3. Bagi wanita, bila masa datang bulan. Masa ini wajah tampak pucat dan tak bermaya. Darah banyak keluar dari badan. Tenaga pon tidak ada. Penting tau u ols makan supplemen yang ada zat besi dan multivitamin ni. Ini lah antara sebabnya mengapa perempuan memerlukannya.
4. Kurang 'moisturizer' pada kulit. Sama konsep dengan tidak cukup minum air. Muka cepat kendur dan cepat naik jeragat.
5. Terlalu banyak terdedah dengan cahaya matahari. Sinaran UV boleh merosakkan kulit. Kulit muka jadi 'sunburn' dan lama kelamaan meningkatkan penghasilan melanin. so, kulit makin gelap dan jeragat mula naik. Sebab itu kena guna krim yang ada SPF ye kawan-kawan.
6. Penggunaan kosmetik yang tidak selamat dan tidak sesuai pada kulit. Sekarang banyak sangat kosmetik di pasaran. Antara kita bijak atau tidak memilih saja. Beringat dan belajar, walau nama nya ada lulus KKM, tapi minta la selidik lagi. Seram MJ nak cerita. Dalam post sebelum ini MJ ada cerita cara nak tahu alat kosmetik itu sesuai tak pada wajah kita. Boleh refer balik tau.
dan terakhir, 7. Tidak cukup vitamin kulit. Apa jenis vitamin yang meyerikan kulit? ViotaminC, VitaminE, VitaminA, VitaminB dan Kolagen. Amalan secara konsisten mampu membuatkan wajah u ols berseri-seri.

No comments