TAZKIRAH : MENYESAL KEMUDIAN TIADA GUNANYA



Ada seekor katak yang nampak nelayan sedang memancing. Jadi katak itu pun masuk kedalam air dan ingin berjumpa ikan. Katak itu tegur ikan yg sedang memakan umpan nelayan itu.Katak itu beritahu pada ikan supaya jangan makan cacing ni, sebenarnya ini perangkap.
Kalau kau makan juga, ikan akan di tangkap, perut akan di belah, kulit akan dibakar atas api, mereka akan makan sebabnya katak ini tahu keadaan di atas darat .
Tapi ikan ini tak ambil endah teguran si katak dan bila sahaja ikan itu makan umpan itu, ikan itu di sentap dan ditarik naik keatas, ikan itu terkejut, dia nampak apa yang dikatakan oleh katak sebenar adalah benar. Dia yakin yang dia akan di bakar, kulitnya akan disiat, perutnya akan dibelah. Ikan itu sangat menyesal.Tapi, tak ada dah peluang untuk kembali dalam air.
Ulama' beri pesanan kepada kita,
Keadaan sama pada kita manusia bila kita sentiasa diberi peringatan dan diberitahu tentang keadaan kita nanti, padang masyhar, balasan neraka, balasan syurga, azab neraka, titian sirat, kita ambil tak endah saja.
Bila sudah mati ,hijab akhirat akan dibuka.Kita nampak manusia yang dibakar atas api. Orang yang akan disiksa kerana melakukan maksiat dan kemungkaran. Seperti mana keadaan ikan telah nampak apa yang berlaku di atas darat.
Tapi sayang. Waktu itu sudah terlambat untuk menyesal. Kita hanya ada satu peluang sahaja untuk beramal di dunia ini.
Moga Allah bimbing kita untuk istiqamah sehingga akhir hayat.




No comments