TAZKIRAH : BERGANTUNGLAH DENGAN ALLAH


Satu hari Abu Nawas dipanggil Sultan, dan berkongsi mimpi baginda.
"Malam semalam beta bermimpi bertemu dengan seorang lelaki tua. Dalam mimpi itu dia berkata bahawa negeri ini akan ditimpa bencana jika ada orang bernama "Abu Nawas". Jadi Abu Nawas harus diusir  dan hanya boleh kembali dengan syarat tidak boleh berjalan kaki, berlari, merangkak, melompat atau menunggang haiwan sebagai kenderaan."
Dengan hati yang sedih, Abu Nawas keluar dari negara tersebut. Biarpun hari berlalu, Abu Nawas sangat yakin bahawa Tuhan akan beri jalan keluar pada kesulitan yang dialami.
"Bukankah tiada seorang teman pun yang lebih baik dari Allah dalam setiap kesulitan?" Kata beliau beri semangat pada diri.
Perasaan rindu dan kuat untuk pulang ditambah keyakinan tinggi pada bantuan Allah, akhirnya Abu Nawas bertemu jawapan. Bagi mengelak dihukum kerana balik dengan cara yang disebut Sultan, akhirnya Abu Nawas memilih jalan pulang dengan bergayut pada badan keldai.
Kisah Abu Nawas barangkali sering dikaitkan sebagai figura pujangga dan penyair Arab yang menghiburkan tetapi boleh memberi pengajaran. Setiap kisahnya yang terkongsi dalam Alfu Lailatin wa Lailah punya kisah tersendiri yang sentiasa meletakkan keyakinan tinggi dan penyerahan diri kepada Allah swt.
Yang pasti, tidak perlu menunggu untuk menjadi seperti Abu Nawas bagi mendapat jalan penyelesaian masalah. Kerana bagi sesiapa yang meletakkan pengharapan dan pergantungan diri secara total kepada Allah, akan pasti ada jalan keluar.

Sumber: Himpunan Cerita Abu Nawas terbitan Hijjaz Records Publishing

“Dan apabila hamba-hamba Ku bertanya kepadamu tentang Aku, Sesungguhnya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepadaKu, maka hendaklah mereka itu memenuhi ( segala perintah Ku) dan hendaklah mereka beriman kepada Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran.”


(Al-Baqarah : 186)

No comments