TAZKIRAH : SEGALANYA BAIK DI SISI ALLAH

TAZKIRAH : SEGALANYA BAIK DI SISI ALLAH



Renungan yang sangat berharga untuk hari ini,

Ùƒُتِبَ عَÙ„َÙŠْÙƒُÙ…ُ الْÙ‚ِتَالُ ÙˆَÙ‡ُÙˆَ ÙƒُرْÙ‡ٌ Ù„َÙƒُÙ…ْ ÙˆَعَسَÙ‰ Ø£َÙ†ْ تَÙƒْرَÙ‡ُوا Ø´َÙŠْئًا ÙˆَÙ‡ُÙˆَ Ø®َÙŠْرٌ Ù„َÙƒُÙ…ْ ÙˆَعَسَÙ‰ Ø£َÙ†ْ تُØ­ِبُّوا Ø´َÙŠْئًا ÙˆَÙ‡ُÙˆَ Ø´َرٌّ Ù„َÙƒُÙ…ْ ÙˆَاللَّÙ‡ُ ÙŠَعْÙ„َÙ…ُ ÙˆَØ£َÙ†ْتُÙ…ْ Ù„َا تَعْÙ„َÙ…ُون
Diwajibkan atas kamu berperang, padahal berperang itu adalah sesuatu yang kamu benci. Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.

(Surah Al-Baqarah: 216)
Syaikh As-Sa’di rahimahullah menerangkan dalam tafsirnya :
Ayat ini memerintahkan untuk berperang di jalan Allah. Padahal kerana kelemahan manusia, mereka enggan untuk berperang. Ketika Nabi sallallahu ‘alaihi wa sallam berhijrah ke Madinah dan ketika kaum muslimin semakin ramai, Allah membebani untuk berperang dan dikhabarkan pula bahawa memang hal itu juga berat bagi jiwa kerana akan ada perasaan keletihan dan kesulitan. Namun di sebalik peperangan itu ada pahala yang besar. Orang yang menjalaninya akan selamat dari seksa yang pedih. Kalau menang pun akan mendapatkan ghanimah (harta rampasan) yang besar.

Untuk perkara kebaikan akhirat, umumnya tidak disukai oleh jiwa kerana ada keberatan dalam kebaikan tersebut. Sedangkan perkara keburukan sangat disukai karena begitu lazat ketika menikmatinya tanpa diragukan lagi.

Adapun perkara dunia, maka Allah memberikan sebab supaya kita dapat menyukainya dan akhirnya memperolehnya.

Perkara di atas seharusnya membuat kita mensyukurinya. Kerana kita tahu bahwa Allah begitu menyayangi diri kita daripada kita menyayangi diri kita sendiri. Allah juga yang menentukan kebaikan bagi hamba-Nya. Makanya dinyatakan,

ÙˆَاللَّÙ‡ُ ÙŠَعْÙ„َÙ…ُ ÙˆَØ£َÙ†ْتُÙ…ْ Ù„َا تَعْÙ„َÙ…ُونَ
Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.

Maka setiap takdir Allah itu diterima baik takdir yang kita rasakan senang di dalamnya atau yang kita rasakan susah di dalamnya. Demikian penjelasan dalam Taisir Al-Karim Ar-Rahman.

Ibnu Katsir menyatakan, “Hal di atas “Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu”; itu berlaku untuk semua perkara. Boleh jadi manusia menyukai sesuatu, padahal tidak ada kebaikan dan maslahat sama sekali di dalamnya. ”

Ibnu Katsir menyatakan lagi dalam kitab tafsirnya, “Allah yang mengetahui akhir sesuatu dari perkara kita. Allah yang mengabarkan nantinya mana yang maslahat untuk dunia dan akhirat kita. Maka lakukan dan patuhlah pada perintah-Nya, niscaya kita akan mendapatkan petunjuk.”

Hanya Allah yang memberi taufiq.



No comments