TAZKIRAH : "MACAM MANA NAK ISTIQAMAH BUAT IBADAT & JAGA DIRI DARI MAKSIAT"

TAZKIRAH : "MACAM MANA NAK ISTIQAMAH BUAT IBADAT & JAGA DIRI DARI MAKSIAT"

Jaga "suasana" kita .
Dulu saya tak faham kenapa lah abah aku ni kumpulkan semua dan suruh dengar bacaan hadis dan Quran setiap hari dan dua kali. Lepas subuh dan maghrib. Hari-hari pula tu! Kau ngantuk ke penat ke asalkan kau ada kt situ. Istiqamah abah usahakan benda ni dengan sabar bertahun-tahun walaupun kami adik beradik mula-mula tak paham. Ada yang main handphone, tidur, ketawa-ketawa, fikiran melayang dan lain-lain . Hahaha! Bukan lama pun. Istiqamah dia suruh dengar dlm 10-15 minit je. Masa saya belajar di MMU pun dia bagi sebuah kitab , suruh istiqamah baca. Baca sorang pun takpa kalau kawan tak nak dengar.
Lagi satu abah saya jenis belum masuk waktu solat dia dah bising-bising kat adik-adik lelaki suruh bersiap untuk pergi ke surau. Bising bukan marah tapi macam alarm clock. Dia akan cakap "ni lagi 10 minit ni azan, dah boleh tutup TV dan masuk bilik air". Semua stress! Apahal belum masuk waktu dah kena masuk bilik air ni?! Semua dah mula tolak menolak tak nak pergi. Hahaha
Rupa-rupanya dia buat itu semua unttk bina suasana agama dalam rumah. Fikir risau agama dalam rumah. Baca hadis dan quran lepas subuh, sebagai ingatan sepanjang waktu siang. Baca lepas maghrib, untuk ingatan sepanjang waktu malam. Abah bising-bising sebelum azan tu supaya nak didik solat di awal waktu. Kena sedia sebelum azan. Jadi kami yang perempuan-perempuan ni dah terbiasa. Kadang-kadang azan baru saja 3 minit berlalu tapi rasa macam dah terlewat sangat dah.
Saya ingat lagi abah cakap,kenapa buat ini semua sebab iman umat akhir zaman adalah iman suasana. Iman yang berubah rubah dan tidak tetap. Jika suasananya baik, baik lah kita. Jika suasana buruk dan lalai, lalai lah kita .kalau kita tak usahakan diri utk baca Quran atau sekurangnya hadis mcm mana kita nak ada suasana agama dlm rumah?
Bangun subuh lewat. Pergi keja kalau tak mengumpat kita dengar orang mengumpat. Masa lunch cerita dunia cerita pasal orang. Balik kerja buka tv, tengok rancangan hiburan. Ceria popstar, gempak superstar la, sekarang ni dangdut star pula. Sampai ke malam kita buka tv. Suami balik cerita dunia lagi. Cerita pasal kerja, pasal jiran, pasal pelajaran anak tapi kita takda usahakan tanya pasal iman ahli keluarga kita. Cakap-cakap kita kat rumah pun takda pasal kebesaran Allah. Sudah 20 tahun berkeluarga pun kita tak ajar anak kita yang "Allah yang bagi makan". Jadi di bahagian mana yang kita usahakan untuk bina suasana agama? Jawapannya "tiada". Solat kita pun paling lama 5 minit.
Saya cerita ni bukan nak kata keluarga saya dah hebat. Tapi itulah yang abah usahakan atas keluarga kami bertahun-tahun. Kami masih lagi bermujahadah untuk istiqamah, setiap hari! Saya yang berada dalam suasana agama pun kadang-kadang terbabas dan lalai. Macam mana dengan kawan-kawan saya yang langsung tidak didedahkan dengan benda ini semua? Moga Allah pilih k-awan-kawan dan keluarga kawan-kawan saya untuk ada fikir risau agama.
sumber: Puan Farihah Zulkifle




No comments