TAZKIRAH : DOA

TAZKIRAH : DOA


Suatu hari Baginda s.a.w. memegang tangan Mu'az bin Jabal, seraya berkata:
"Wahai Mu'az, Demi ALLAH, aku mencintaimu", lalu jawab Mu'az: "Demi ayahku dan ibuku, Demi ALLAH, aku juga mencintaimu wahai Rasulullah" Lalu Rasulullah bersabda: "aku wasiatkan kepadamu wahai Mu'az supaya jangan meninggalkan doa ini setiap kali selepas solat :-
اَللَّهُمَّ أَعِنِّي عَلَى ذِكْرِكَ وَشُكْرِكَ وَحُسْنِ عِبَادَتِكَ 

"Wahai ALLAH, bantulah aku untuk sentiasa mengingati-Mu, sentiasa bersyukur kepada-Mu, dan sentiasa memperbaiki ibadahku kepada-Mu." 
Diriwayatkan oleh Abu Dawud, al-Nasa'ie, Ibn Khuzaymah, Ibn Hibban dan al-Hakim & disahihkan oleh al-Albani) 



TAZKIRAH : KEKAL DALAM KASIH SAYANG ALLAH

TAZKIRAH : KEKAL DALAM KASIH SAYANG ALLAH

Kenapa Nabi kita –shallallahu ‘alaihi wa sallam– terus berdoa agar diteguhkan hati dalam ketaatan.
Ingatlah, kita sentiasa memerlukan doa agar dapat istiqamah kerana sifat hati itu boleh saja berbolak-balik. Oleh kerana itu, doa yangsering Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam panjatkan adalah,
يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِى عَلَى دِينِكَ
“Ya muqollibal quluub tsabbit qolbi ‘alaa diinik (Wahai Dzat yang Maha Membolak-balikkan hati, teguhkanlah hatiku di atas agama-Mu).”
Doa ini boleh dirujuk dalam hadits berikut:
Syahr bin Hawsyab berkata bahawa dia bertanya kepada isteri Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam, Ummu Salamah,
يَا أُمَّ الْمُؤْمِنِينَ مَا كَانَ أَكْثَرُ دُعَاءِ رَسُولِ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- إِذَا كَانَ عِنْدَكِ
“Wahai Ummul Mukminin, apa doa yang sering dipanjatkan oleh Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam jika berada di sisimu?” 
Ummu Salamah menjawab,
كَانَ أَكْثَرُ دُعَائِهِ « يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِى عَلَى دِينِكَ ».
“Yang sering dibaca oleh Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam adalah, ’Ya muqollibal quluub tsabbit qolbii ‘ala diinik (Wahai Dzat yang Maha Membolak-balikkan hati, teguhkanlah hatiku di atas agama-Mu)’.”
Ummu Salamah pernah bertanya pada Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam,
يَا رَسُولَ اللَّهِ مَا لأَكْثَرِ دُعَائِكَ يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِى عَلَى دِينِكَ
“Wahai Rasulullah kenapa engkau lebih sering berdoa dengan doa, Ya muqollibal quluub tsabbit qolbii ‘ala diinik (Wahai Dzat yang Maha Membolak-balikkan hati, teguhkanlah hatiku di atas agama-Mu)’. ”
Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam seraya menjawab,
يَا أُمَّ سَلَمَةَ إِنَّهُ لَيْسَ آدَمِىٌّ إِلاَّ وَقَلْبُهُ بَيْنَ أُصْبُعَيْنِ مِنْ أَصَابِعِ اللَّهِ فَمَنْ شَاءَ أَقَامَ وَمَنْ شَاءَ أَزَاغَ
“Wahai Ummu Salamah, yang namanya hati manusia selalu berada di antara jari-jemari Allah. Siapa saja yang Allah kehendaki, maka Allah akan berikan keteguhan dalam iman. Namun siapa saja yang dikehendaki, Allah pun boleh menyesatkannya.” 
Setelah itu Mu’adz bin Mu’adz (yang meriwayatkan hadits ini) membacakan ayat,
رَبَّنَا لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا
Ya Tuhan kami, janganlah Engkau jadikan hati kami condong kepada kesesatan sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami.
                                                                (QS. Ali Imran: 8)      

(HR. Tirmidzi, no. 3522; Ahmad, 6: 315. Tirmidzi mengatakan bahwa hadits ini hasan. Al-Hafizh Abu Thahir mengatakan bahwa sanad hadits ini hasan)

Moga Allah memberi kekuatan, taufik dan hidayah untuk kita terus berada di atas jalan ketaatan.






TAZKIRAH : DOA SI PEMBAWA HP

TAZKIRAH : DOA SI PEMBAWA HP


Ya ALLAH, ampunilah dosa-dosa kami yang memiliki telefon tangan,
Kerana kami :
 a. Lebih banyak MENGISI
     topup daripada
     BERSEDEKAH ...

b. Lebih banyak membaca
     SMS/WA/FB/BB
     daripada
     membaca AL-QUR'AN ...

c. Lebih sering membuka
     BLUETOOTH daripada
     BERLUTUT SUJUD ...

d. Banyak bergayut di telefon tapi…
     jarang berkunjung dan bertegur sapa....

e. Mengisi topup RM30
     tidak puas,
     tapi isi TABUNG MASJID RM10
     dirasa terlalu banyak ...

f. Bila mendengar telefon berbunyi terus di RESPON,
    tapi saat AZAN berkumandang….
    diabaikan saja ..

Ya ALLAH ampunilah kami,
 Semoga telefon mahal  yang kami miliki dapat lebih berguna sebagai jalan IBADAH kepada-MU
Aamiin...

EPO dan GLA Complex

Perbezaan EPO dan GLA

EPO diekstrak dari pokok evening primrose
GLA #glacomplex shaklee di ekstrak dari pokok borage
Ada kajian menunjukkan kandungan GLA dalam pokok borage lebih tinggi dan pekarlt drpd EPO dlm evening primrose iaitu 30% lebih pekat dan tinggi
Daya serapan ke dlm sel badan (bioavailability) juga lbh tinggi dan cepat.




Free Konsultasi
COD 
Pos ke seluruh Negeri
0126647809
Pretty Healthy
Health makes you Pretty

TAZKIRAH : JANGAN BIARKAN JUMAAT INI BERLALU TANPA SELAWAT

TAZKIRAH : JANGAN BIARKAN JUMAAT INI BERLALU TANPA SELAWAT

Definisi – Makna perkataan: “Selawat”.
Perkataan selawat berasal dari bahasa Arab: الصلوات)‎), diambil dari perkataan solat (الصلاة‎) yang bererti doa atau pujian.
Selawat Allah SWT ialah pujian-Nya di sisi para malaikat.
Selawat malaikat ialah doa memohon tambahan gandaan pahala.
Dan selawat orang mukmin ialah berdoa memohon supaya Allah SWT melimpahkan rahmat, menambahkan kemuliaan, kehormatan dan kepujian kepada penghulu kita Nabi Muhammad SAW.
Makna selawat dari Allah Ta’ala kepada hamba-Nya adalah limpahan rahmat, pengampunan, pujian, kemulian dan keberkatan dari-Nya. [Lihat kitab “Zadul Masir”, 6/398].
Ada juga yang mengatakan ia bererti taufik dari Allah Ta’ala untuk mengeluarkan hamba-Nya dari kegelapan (kesesatan) menuju cahaya (petunjuk-Nya), sebagaimana dalam firman-Nya:

{هُوَ الَّذِي يُصَلِّي عَلَيْكُمْ وَمَلائِكَتُهُ لِيُخْرِجَكُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَكَانَ بِالْمُؤْمِنِينَ رَحِيمًا}

{Dialah yang berselawat kepadamu (wahai manusia) dan malaikat-Nya (dengan memohonkan keampunan untukmu), supaya Dia mengeluarkan kamu dari kegelapan kepada cahaya (yang terang). Dan adalah Dia Maha Penyayang kepada orang-orang yang beriman.} [Al-Ahzab:43].
[Pamplet Selawat di: 17- Selawat Fadhilat & Kaifiat 2013. MBB
[Edisi Jawi diSelawat Sohihah 2013 -1434 – Jawi
Hukum berselawat.

Kelebihan Selawat:
Dari Anas bin Malik radhiallahu ‘anhu, beliau berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda:

«مَن صلَّى عليَّ صلاةً واحدةً، صَلى اللهُ عليه عَشْرَ صَلَوَاتٍ، وحُطَّتْ عنه عَشْرُ خَطيئاتٍ، ورُفِعَتْ له عَشْرُ دَرَجَاتٍ»

Sesiapa yang mengucapkan selawat kepadaku satu kali maka Allah akan berselawat baginya sepuluh kali, dan digugurkan sepuluh kesalahan (dosa)nya, serta ditinggikan baginya sepuluh darjat/tingkatan (di syurga kelak).” [HR An-Nasa’i No. 1297, Ahmad, sahih.]
Hadis yang agung ini menunjukkan keutamaan berselawat kepada Nabi SAW dan anjuran memperbanyakkan selawat tersebut.
Sabda Nabi SAW:
(الْبَخِيلُ مَنْ ذُكِرْتُ عِنْدَهُ فَلَمْ يُصَلِّ عَلَيَّ)
Maksudnya: “Orang Bakhil ialah mereka yang apabila disebut nama-Ku mereka tidak berselawat”. [HR: Tirmizi. Sahih]

Banyak berselawat kepada Rasulullah SAW merupakan tanda cinta seorang muslim kepada Baginda SAW, kerana para ulama’ mengatakan: “Sesiapa yang mencintai sesuatu maka dia akan sering menyebutnya”.

Obesiti

OBESITI ITU OHSEM!

Kadang-kadang gemuk tu ohsem! Bak kata abam boncey. Tapi ketahuilah dapatkan berat badan yang ideal tu jauh lagi ohsem tau.
Antara bahayanya gemuk ini ialah;
 Boleh menyebabkan kurang subur
 Mengakibatkan hipertensi
 Menyebabkan penyakit jantung
 Masalah pada buah pinggan
 Dicemuh dan hilang keyakinan diri
 Lemah otot
 Tekanan dan depresi
 Haid tidak teratur bagi wanita

Sebenarnya gemuk tak pun ohsem, malah ia boleh mengundang nestafa.
Hubungi saya untuk dapatkan konsultasi pemakanan sihat untuk bentuk badan yang benar-benar ohsem!


Free Konsultasi
COD 
Pos ke seluruh Negeri
0126647809
Pretty Healthy
Health makes you Pretty

Mak ayah

Antara adab dan tanggungjawab seorang anak terhadap ibubapanya:
1. Sentiasa taat dan patuh terhadap suruhan dan ajaran ibubapa. Sesuai dengan perintah Allah swt supaya pertama-tamanya beribadat kepadaNya dan selepas itu taat kepada kedua ibubapa.
2. Hendaklah bercakap dengan lemah lembut dan suara yang rendah ketika bertutur dengan ibubapa. Jangan sekali-kali membantah dan mengherdik mereka dengan apa jua perkataan kerana perbuatan itu ditegah Allah SWT .
3. Sentiasa hormat dan kasih sayang kepada kedua ibubapa.
4. Jangan sekali-kali menderhaka kepada mereka, kerana derhaka kepada kedua ibubapa adalah suatu dosa besar. Anak yang tidak mendapat keredhaan ibubapnya akan tidak mendapat keredhaan Allah dan ibadatnya tidak diterima Allah swt.
5. Sentiasalah mendoakan dan meminta keampunan untuk mereka, sama ada mereka masih hidup atau setelah mereka meninggal dunia dengan berdoa
" Ya Allah ampunilah dosaku dan dosa kedua ibubapaku, rahmatilah kedua-duanya sebagaimana mereka memeliharaku pada waktu kecil"
6. Hendaklah memanggil ibubapa dengan panggilan yang disenangi mereka.
7. Gembirakanlah hati ibubapa dengan menolong kerja rumah di samping melayani dengan penuh kasih sayang (jika tinggal bersama) atau dengan memberikan apa juga bantuan mengikut keperluan yang dihadapi semasa menghadapi saki baki hidupnya.
8. Ucapkan salam dan pohon kemaafan kepada ibu bapa ketika bertemu dan berpisah dengan mereka, kerana mungkin salah seorang darinya (anak atau ibu dan bapa) akan meninggalkan dunia yang fana ini tanpa dijangka.
9. Muliakan sahabat-sahabat ibubapa, hubungkan tali silaturrahim dengan keluarga dan sahabt-sahabat mereka.
10. Apabila mereka sudah lanjut umur (tua) dan uzur, hendaklah dipenuhi segala keperluan mereka. Selalu menziarahi mereka kerana dengan ini boleh menghibur dan mentetenteramkannya, sebagai melahirkan kesyukuran kepada Allah terhadap jasabakti yang telah dapat dinikmati.
11. Apabila ibubapa meninggal dunia, anak hendaklah membanyakkan berdoa untuk keselamatan dan mendapat rahmat dari Allah, banyakkan bersedekah dan membacakan ayat-suci Al Quran untuk dihadiahkan pahalanya kepada mereka.
Semua kebajikan yang dilakukan akan diterima berterusan pahalanya untuk mereka di sisi Allah swt. Inilah satu kaedah yang berterusaa yang menghubungkan antara anak dan ibubapa walaupun jasad mereka tidak ada lagi.
Semoga panduan ringkas adab atau tanggungjawab anak terhadap ibupapa ini dapat dihayati serta dikongsi bersama oleh kita semua dan anak-anak zuriat kita.

TAZKIRAH : TIDUR SELEPAS SUBUH

TAZKIRAH : TIDUR SELEPAS SUBUH

Ibnul Qayyim rahimahullah, pernah menukilkan;
وَمِنَ المكْرُوْهِ عِنْدَهُمْ : النَّوْمُ بَيْنَ صَلاَةِ الصُّبْحِ وَطُلُوْعِ الشَّمْسِ فَإِنَّهُ وَقْتٌ غَنِيْمَةٌ
“Di antara hal yang makruh menurut para ulama adalah tidur setelah solat Subuh hingga matahari terbit kerana waktu tersebut adalah waktu meraih kebaikan yang banyak.” (Madarijus Salikin, 1: 369)

Dari ‘Urwah bin Zubair, beliau mengatakan,
كان الزبير ينهى بنيه عن التصبح ( وهو النّوم في الصّباح )
“Dulu Zubair melarang anak-anaknya untuk tidur di waktu pagi.”
 Urwah mengatakan,
إني لأسمع أن الرجل يتصبح فأزهد فيه
“Sungguh jika aku mendengar bahawa seorang itu tidur di waktu pagi maka aku pun merasa tidak suka dengan dirinya”.
(HR. Ibnu Abi Syaibah 5: 222 no. 25442 dengan sanad yang sahih).

Yang dicontohkan oleh Nabi sallallahu ‘alaihi wa sallam dan para sahabat radhiyallahu ‘anhum adalah setelah melaksanakan solat subuh, mereka duduk di masjid hingga matahari terbit.
 Nabi sallallahu ‘alaihi wa sallam juga mendoakan waktu pagi sebagai waktu yang penuh keberkahan.
اللَّهُمَّ بَارِكْ لأُمَّتِى فِى بُكُورِهَا
Ya Allah, berkahilah umatku di waktu paginya.
(HR. Abu Daud no. 2606, Ibnu Majah no. 2236 dan Tirmidzi no. 1212. Al Hafizh Abu Thohir mengatakan bahawa hadits ini hasan)
Berdasarkan hal di atas, sebahagian ulama salaf tidak menyukai tidur setelah solat subuh.
Kesimpulannya, yang paling terbaik adalah menggunakan waktu pagi untuk aktiviti yang bermanfaat untuk dunia ataupun untuk urusan akhirat.
Semoga bermanfaat.






Sarapan itu penting.

TAHUKAH ANDA jarang sarapan boleh mengakibatkan strok kerana tabiat tersebut mendorong kepada penyakit darah tinggi.
Kenyataan berdasarkan kajian ke atas 82,772 lelaki dan wanita Jepun berusia 45-74 tahun yang memiliki riwayat sakit jantung dan kanser sejak 1995 hingga 2010.
Kajian mendapati, strok akibat pendarahan otak juga sering terjadi pada waktu pagi.





Free Konsultasi
COD 
Pos ke seluruh Negeri
0126647809
Pretty Healthy
Health makes you Pretty

Detox


⛑ AMBIL MAKANAN YANG BOLEH TINGKATKAN IMUN BADAN
Makan banyak sayur, buah dan bijirin. Pastikan ianya bukan dari GMO. Sayur dan buah dapat elakan risiko  kanser paru-paru, usus besar, pundikencing, oral kaviti dan perut akan menurun.

⛑ KURANGKAN PENGAMBILAN LEMAK
Elakan makanan yang tinggi lemak samada lemak haiwan atau pun tumbuhan. Terdapat kaitan dengan pengambilan lemak berlebihan boleh menyebabkan  kanser  payudara,prostate, rahim,ovari, pankreas, perut dan juga usus besar.

⛑ KURANGKAN PENGAMBILAN DAGING.
Terdapat kajian kaitan antara pengambilan daging merah berlebihan dengan  kanser  seperti  kanser  payu dara,rahim, usus besar, rektum,pankreas dan juga  kanser  buah pinggang.
Daging barbeque, disalai,diperam lagi meningkatkan risiko untuk  kanser  jika dimakan berlebihan dan kerap.

⛑ JANGAN MASAK MAKANAN DAN SAYUR SAMPAI LUNYAI
Vitamin dan mineralnya akan hilang dan tinggal serat sahaja.

⛑ AMBIL MAKANAN ORGANIK
Kalau nak bagus lagi tanam je sayuran sendiri di halaman rumah tu, disamping menjimatkan perbelanjaan boleh juga cantikan halaman rumah.

⛑ ELAKKAN MINUM AIR YANG TAK BERTAPIS.
Pastikan air yang ditapis bebas KLORIN yang boleh menyebabkan  kanser  , logam logam berat, tinggalan racun dalam air dan juga bakteria degil. Kalau tak mampu pastikan air yang diminum itu dimasak sebelum diminum.
Penggunaan Get Clean Water Pitcher sangat membantu.

⛑ AMBIL MAKANAN TAMBAHAN
Pada masa sekarang pengambilan makanan tambahan sebenarnya bukan pilihan tetapi adalah kemestian.
Ini adalah kerana nutrient-nutrient dalam makanan , sayuran dan buahan adalah tidak mencukupi mungkin disebabkan oleh pertanian yang intensif dan berskala besar, ye la semua nak cepat contoh dulu tanam padi setahun sekali sekarang setahun sampai 3 kali yang pasti tanah tak cukup masa untuk memulihkan untuk mengembalikan zatnya untuk digunakan semula.

Pengambilan supplement seperti Vivix, Alfalfa dan Carotamax dapat mengelak dari sel kanser terus bermaharajalela.


Free Konsultasi
COD 
Pos ke seluruh Negeri
0126647809
Pretty Healthy
Health makes you Pretty

TAZKIRAH : JAUHILAH MAKSIAT

TAZKIRAH : JAUHILAH MAKSIAT

Imam Syafi’i rahimahullah pernah berkata,

شَكَوْت إلَى وَكِيعٍ سُوءَ حِفْظِي فَأَرْشَدَنِي إلَى تَرْكِ الْمَعَاصِي وَأَخْبَرَنِي بِأَنَّ الْعِلْمَ نُورٌ وَنُورُ اللَّهِ لَا يُهْدَى لِعَاصِي
Aku pernah mengadukan kepada Waqi’ tentang buruknya hafalanku. Lalu beliau menyruhku untuk meninggalkan maksiat. Beliau memberitahukan padaku bahawa  ilmu adalah cahaya dan cahaya Allah tidaklah mungkin diberikan pada ahli maksiat.
(Kitab I’anatuth Tholibin, 2: 190)

Padahal Imam Syafi’i sebenarnya orang yang hafalannya sungguh amat luar biasa. Diriwayatkan dari Imam Asy Syafi’i, ia berkata, “Aku telah menghafalkan Al Qur’an ketika berumur 7 tahun. Aku pun telah menghafal kitab Al Muwatho’ ketika berumur 10 tahun. Ketika berusia 15 tahun, aku pun sudah berfatwa.” (Thorh At Tatsrib, 1: 95-96).

Sungguh luar biasa hafalan beliau rahimahullah. Namun kenapa hafalan beliau boleh terganggu? Ketika itu Imam Syafi’i mengadukan pada gurunya Waqi’. Beliau berkata, “Wahai guruku, aku tidak dapat mengulangi hafalanku dengan cepat. Apa sebabnya?” Gurunya, Waqi’ lantas berkata, “Engkau pasti pernah melakukan suatu dosa. Cobalah engkau merenungkan kembali!”

Imam Syafi’i pun merenung, dia merenungkan keadaan dirinya,

“Apa lah dosa yang kira-kira telah aku lakukan?”

Beliau pun teringat bahawa pernah suatu ketika beliau melihat seorang wanita tanpa sengaja yang sedang menaiki kenderaannya, tiba-tibatersingkap pahanya [ada yang mengatakan: yang terlihat adalah buku lalinya]. Lantas beliau memalingkan wajahnya.

Maka keluarlah sya’ir yang diucapkan di atas. Inilah tanda wara’ dari Imam Asy Syafi’i, iaitu berhati-hatinya beliau dari maksiat. Beliau hanya terlihat kaki wanita yang tidak halal baginya, lantas beliau menyebut dirinya bermaksiat. Sehingga ia lupa terhadap apa yang telah ia hafalkan.

Hafalan beliau terganggu kerana ketidak sengajaan. Itu pun sudah mempengaruhi hafalan beliau. Bagaimana lagi kepada kita yang kadang kala selesa melihat aurat wanita dengan sengaja atau sengaja mencari ruang-ruang untuk memandang perkara yang diharamkan oleh Allah.

Sungguh, kita memang benar-benar telah terlena dengan maksiat. Lantas maksiat tersebut menutupi hati kita sehingga kita pun terasa sukar melakukan ketaatan, malas untuk beribadah, juga sulit dalam hafalan Al Qur’an dan hafalan ilmu lainnya.

Allah Ta’ala berfirman,

كَلَّا بَلْ رَانَ عَلَى قُلُوبِهِمْ مَا كَانُوا يَكْسِبُونَ
Sekali-kali tidak (demikian), sebenarnya apa yang selalu mereka usahakan itu menutupi hati mereka.”
(Surah Al Muthoffifin: 14)

Al Hasan Al Bashri rahimahullah berkata, “Yang dimaksudkan dalam ayat tersebut adalah dosa di atas tompokan dosa sehingga dapatmembuat hati itu gelap dan lama kelamaan pun mati.” (Tafsir Al Qur’an Al ‘Azhim, Ibnu Katsir, 14: 268)

Mujahid rahimahullah mengatakan, “Hati itu seperti telapak tangan. Awalnya ia dalam keadaan terbuka dan jika berbuat dosa, maka telapak tangan tersebut akan tergenggam. Jika berbuat dosa, maka jari-jemari perlahan-lahan akan menutup telapak tangan tersebut. Jika ia berbuat dosa lagi, maka jari lainnya akan menutup telapak tangan tadi. Akhirnya seluruh telapak tangan tadi tertutupi oleh jari-jemari.” (Fathul Qodir, Asy Syaukani, Mawqi’ At Tafasir, 7: 442)

Ibnul Qayyim rahimahullah mengatakan, “Jika hati sudah semakin gelap, maka amat sukar untuk mengenal petunjuk kebenaran.” (Ad Daa’ wad Dawaa’,107.)

Al Fudhail bin ‘Iyadh berkata,

بقدر ما يصغر الذنب عندك يعظم عند الله وبقدر ما يعظم عندك يصغر عند الله
“Jika engkau menganggap dosa itu kecil, maka itu sudah dianggap besar di sisi Allah. Sebaliknya, jika engkau mengganggap dosa itu begitu besar, maka itu akan menjadi ringan di sisi Allah.”

Imam Ahmad berkata bahawa beliau pernah mendengar Bilal bin Sa’id menuturkan,
لا تنظر إلى صغر الخطيئة ولكن انظر إلى عظم من عصيت
“Janganlah engkau melihat pada kecilnya dosa. Akan tetapi lihatlah pada agungnya siapa yang engkau maksiati (iaitu Allah Ta’ala).”

Ya Allah, berilah taufik pada kami untuk mudah melakukan ketaatan dan menjauhi maksiat serta berilah hidayah pada kami untuk selalu rajin bertaubat.

اللَّهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ فِعْلَ الْخَيْرَاتِ وَتَرْكَ الْمُنْكَرَاتِ
Allahumma inni as-aluka fi’lal khoiroot, wa tarkal munkaroot.
Ya Allah, aku memohon kepada-Mu untuk mudah melakukan berbagai kebajikan dan meninggalkan berbagai kemungkaran.

Semoga bermanfaat.

Mak ayah

Antara isi kandungan kuliah maghrib yg disampaikan oleh Al Ustaz Suhaimi Abd Hamid. Mudir Maahad Tahfiz Mawaddah di Surau Taman Pelangi yg begitu menarik perhatian;
Rumah ibu bapa adalah rumah bg anak- anak tapi tak semua rumah anak adalah rumah ibu bapa..
Anak- anak boleh bebas dlm rumah ibubapa, makan apa sahaja, tengok siaran tv ikut suka dan guna apa saja kepunyaan ibubapa ikut suka.
Tapi,
Ibubapa tak boleh buat sesuka hati kat rumah anak. Tak boleh masak sesuka hati,  makan apa yg ada dlm peti ais ikut suka dan buat apa sahaja ikut suka. Anak tetap akan berkecil hati dgn ibu bapa..
Begitu juga,
Kenderaan ibu bapa adalah kenderaan anak-anak. Anak-anak boleh guna kenderaan ibu bapa ikut suka hati. Minyak penuh balik kosong pun ibubapa tak kisah. Kalau rosak semua ibubapa tanggung.
Tapi
Tak semua kenderaan anak-anak ibubapa boleh guna. Apatah lagi dengan sesuka hati. Takut rosak la, takut langgar la, takut calar la. Kalau guna pun. Pastikan minyak penuh semula.
Kalau rosak pun ibubapa kena hantar pomen baiki sebelum bagi kpd anak- anak.
Itulah bezanya ibu bapa dgn anak- anak
Ibubapa sntiasa mengasihi anak-anak
Tapi anak-anak, belum tentu mengasihi ibubapa.
Mereka kasih kepada harta mereka melebihi ibubapa.
Ibubapa ingin melihat anak-anak sempurna walaupun semampu yg ada
Tetapi
Anak- anak belum tentu boleh sempurnakan hajat ibubapa walaupun anak-anak berharta.
Inilah diantara isi kandungan kuliah
Ustaz Suhaimi yang sangat terkesan dan realistik dalam keadaan dunia yg akhir zaman ini.
Mudah2an kita tak disisihkan atau diabaikan semasa kita sudah meningkat tua nnti. In shaa Allah.



Free Konsultasi
COD 
Pos ke seluruh Negeri
0126647809
Pretty Healthy
Health makes you Pretty

Dompet


ANGKARA DOMPET, BELAKANG SAKIT

Ramai lelaki meletakkan dompet  di belakang seluar. Mereka kurang sedar bahawa amalan itu sebenarnya telah mendatangkan bahaya. Dompet boleh menyebabkan sakit teramat pada belakang dan punggung, malah sehingga ke kaki. Betul ke semuanya angkara dompet dan bagaimana ia berlaku?
Kes ini pernah disebut di dalam "The New England Journal of Medicine" pada tahun 1966. Pada waktu ini, trend kad kredit  semakin berleluasa. Di dalam artikel tersebut menyatakan mengenai seorang peguam yang mengalami sakit kaki kiri dan bermula dari kawasan yang tidak jauh dari kedudukan dompet beliau.
Walaupun mempunyai dompet yang tebal boleh menyebabkan sakit tulang belakang dan sakit kaki, tetapi ia bukanlah sesuatu yang lazim dan merbahaya. Ada banyak penyebab sakit belakang seperti "Herniated Disc", spinal stenosis, ketumbuhan tulang belakang.
Di dalam kes dompet penyebab sakit belakang, ia dipanggil "Piriformis Syndrome".
Otot Piriformis adalah satu otot yang terdapat di bahagian dalam punggung kita.
Apabila kita duduk terlalu lama dan dompet terkena atau menekan otot Piriformis, ini akan "spasm" dan menekan saraf sciatic. Apabila saraf sciatic ini ditekan, ia menyebabkan kita berasa sakit belakang dan menurun  ke belakang kaki. Masalah ini akan hilang jika kita tidak meletakkan objek besar di kocek belakang seperti dompet, bola golf dan sapu tangan.
Jika sakit masih berterusan walaupun anda sudah tidak meletakkan apa-apa objek di kocek belakang serta anda sudah makan ubat tahan sakit, pergilah berjumpa doktor untuk mendapatkan pemeriksaan lanjut kerana mungkin ada penyebab lain.
Sumber: Dr Shaharom Sulaiman, Thalia Clinic, Kuantan Pahang



Free Konsultasi
COD 
Pos ke seluruh Negeri
0126647809
Pretty Healthy
Health makes you Pretty
TAZKIRAH : DI SEBALIK LAFAZ SYUKUR


Syukur yang paling tepat, bukan hanya pandai mengucapkan alhamdulillah. Sudah semestinya, syukur itu diwujudkan dalam amalan.
Cuba perhatikan ibarat syukur yang diungkapkan oleh Ibnul Qayyim,

الشكر يكون : بالقلب : خضوعاً واستكانةً ، وباللسان : ثناءً واعترافاً ، وبالجوارح : طاعةً وانقياداً .
” مدارج السالكين ” ( 2 / 246 )
“Syukur itu dengan hati, dengan tunduk dan merasa tenang. Syukur itu dengan lidah, dengan memuji dan mengakui. Syukur itu dengan anggota badan, iaitu dengan taat dan patuh pada Allah.”
(Madarij As-Salikin, 2: 246)

Seorang yang sangat dikenali dengan kezuhudannya pada masa silam, iaitu Abu Hazim menyatakan tentang bersyukur dengan anggota badan adalah,

أن تكف عن المعاصي ، وتستعمل في الطاعات
“Engkau tahan anggota badanmu dari maksiat dan engkau gunakan dalam ketaatan pada Allah.”

Abu Hazim juga berkata,

وأما مَن شكر بلسانه ولم يشكر بجميع أعضائه : فمثَلُه كمثل رجل له كساء فأخذ بطرفه ، فلم يلبسه ، فلم ينفعه ذلك من البرد ، والحر ، والثلج ، والمطر ” .
“Siapa saja yang bersyukur dengan lisannya, namun tidak bersyukur dengan anggota badan lainnya, itu seperti seseorang yang mengenakan pakaian. Dihanya memakai hujung pakaian sahaja, tidak dia mengenakan seluruhnya. Maka pakaian tersebut tidaklah manfaat untuknya untuk melindungi dirinya dari cuaca sejuk, panas, salji dan hujan.”
(Jami’ Al-‘Ulum wa Al-Hikam, 2: 84)

Semoga jadi renungan berharga di pagi ini.






Kafein

Bila sebut kopi memang mak atau ayah di kampung tu cerah mata. Kopi antara minuman kegemaran ibu ayah.

Tapi tahukah anda KOPI boleh mengundang bahaya? Antaranya ialah,
❣Getaran Jantung Tinggi. Kandungan kafein dalam kopi dapat meningkatkan degupan jantung. Maka dari itu bagi penderita serangan jantung sebaiknya elak dari ambil  kopi secara berlebihan.
❣ Lemahkan daya tahan tubuh. Kandungan kafein dalam kopi memiliki sifat menyerap vitamin, mineral, serta cairan dalam tubuh. Hal ini dapat akubatkan daya tahan tubuh kita menjadi lemah.
❣Kadar trilegserida tinggi. Kopi dapat meningkatkan kadar trigliserida dan kolesterol dalam tubuh, hal ini akan mengakibatkan lemak dalam tubuh mengendap serta penyempitan pembuluh darah yang mana dapat menimbulkan serangan jantung atau stroke
❣Risakan Gigi. Kopi dapat mengakibatkan gangguan pada gigi, yaitu gigi berlubang dan menyebabkan gigi kuning, serta mengakibatkan timbulnya karang gigi.




Free Konsultasi
COD 
Pos ke seluruh Negeri
0126647809
Pretty Healthy
Health makes you Pretty