TAZKIRAH : ALLAH MAHA MENGETAHUI




TAZKIRAH : ALLAH MAHA MENGETAHUI

Satu hari, seekor Nuri bernama Cici pulang ke rumah, benggang, keliru dan marah.
“Saya tak suka paruh saya!” rungut Cici kepada maknya.
“Mengapa pula? Kan cantik?” kata maknya.

“Burung lain semua mempunyai paruh yang lebih cantik – Helang, Pelikan, Sendok dan Pipit! Saya saja yang ada paruh macam ini!” kata Cici.
 Berfikir sejenak melihat ke cermin, mak Cici turut bersetuju dengan anaknya.
“Jom kita pergi tanya Tok Guru. Beliau akan tahu apa nak buat. Dia paling bijak dalam kumpulan
Nuri dan tinggal di pokok tertinggi,” kata mak Cici.
Cici dan maknya tiba di rumah Tok Guru di pohon tertinggi.
“Maafkan saya Tok Guru. Saya ada masalah yang paling besar di dunia,” kata Cici.
“Apa yang saya boleh bantu?” tanya Tok Guru kumpulan Nuri.
“Saya ada satu paruh yang hodoh dan bodoh. Mengapa saya tidak layak mendapat paruh seperti Helang, Pelikan, Sendok dan Pipit?” tanya Cici sambil maknya mendengar.
“Betul itu. Mereka semua ada paruh yang hebat.
Cici, jawab dulu soalan saya, suka tak makan cacing dan benda-benda krustasia?” tanya Tok Guru.
"Ewekkk! Itu menjijikan!” jawab Cici.
“Itu tujuan mengapa paruh Sendok dibuat sebegitu rupa. Bagaimana pula dengan ikan?” tanya Tok Guru lagi.
“Itu lagi jijik… melompat-lompat dalam mulut!” jawab Cici lagi.
“Hmmm… jadi paruh Pelikan pun tak sesuai untuk Cici. Bagaimana pula dengan arnab dan tikus?” tanya Tok Guru lagi.
“Ewwww… darah ewwww…” Cici rasa nak muntah.
“Hmmm… jadi paruh Helang pun tak sesuai untuk Cici. Bagaimana pula dengan bijiran yang kecil?” tanya Tok Guru.
"Itu ok. Tapi saya suka kacang yang lebih besar macam Almond dan Hazelnut,” kata Cici, si Nuri sambil menelan air liurnya.
“Saya ada beberapa biji. Saya ambilkan,” kata Tok Guru.
Cici terus makan Almond dan Hazelnut yang disediakan Tok Guru.
“Jadi Cici, jika kamu ada paruh seperti Helang, Pelikan, Sendok dan Pipit boleh kah kamu menikmati Almond dan Hazelnut itu?” tanya Tok Guru.
“Rasanya tidak,” jawab Cici sambil tersentak.
Cici dan maknya terhenti seketika perlakuan mereka. Mereka memandang Tok Guru - airmata mula mengalir.
“Terima kasih Tok Guru. Kami faham sekarang. Paruh kami adalah terbaik dan direka khas untuk kami. Kami tak patut dengki dengan paruh orang lain,” kata Cici dan maknya.

…………………………………….
Bersangka baiklah bahawa Allah Maha Adil. Apa yang ada pada orang lain ada tujuannya yang mungkin tidak sesuai untuk kita. Kita adalah unik dengan kelebihan tersendiri. Takkan itu pun kita tidak boleh bersangka baik dengan Allah dan ciptaannya?

“….Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu Tidak mengetahui.”
[Al Baqarah 2: 216]

No comments