Makanan penggalak susu ibu

11 MAKANAN PENGALAK SUSU
1. Lobak Putih @ Merah
Lobak sangat sinonim pada ibu menyusu. Selain lauk terbaik masa berpantang. Ia juga dianggap sebagai pengalak susu terbaik. Selain itu lobak putih juga bagus untuk ibu-ibu yang ada masalah kencing kotor
2. Sawi
Sawi juga salah satu menu wajib semasa berpantang. Sawi ni banyak khasiatnya walaupun rasa agak pahit. Selain boleh bantu tambahkan susu, sawi juga pilihan terbaik untuk ibu yang ada masalah sembelit
3. Betik muda
Teringat kisah kawan saya, masa mula-mula di rumah mertua. Betik muda disangkakan honeydew. Kelat muka menahan pahit. Kebanyakkan orang tua nasihatkan anak-anak yang mahu susukan baby makan lebih banyak betik muda.
Betik muda ni nak sedap boleh juga dimasak sup makan dengan nasi panas.
4. Jantung Pisang
Jantung pisang ni bukan sahaja sedap jika dicicah dengan air asam. Malah dipercayai boleh bantu tambah susu ibu.
5. Longan Kering & Kurma Cina
Kedua tumbuhan ini dikatakan sejuk dan baik untuk kesihatan. Boleh dibeli di kedai Cina atau juga pasaraya seperti Tesco.
Rebus keduanya bersama gula batu. Selain dapat menyejukan badan. Ia sangat membantu untuk melancarkan proses penghasilan susu.
6. Halba @ Fenugreek
Ada yang kata perlu makan satu sudu kecil setiap hari. Ada juga yang rendam dn minum airnya. Boleh juga masukan halba dalam masakan seperti singgang.
7. Kurma
Kurma kaya dengan Zat Besi dan kalsium yang boleh membentuk susu ibu. Sebenarnya dari mengandung lagi elok ambil kurma ni. Kurm kaya dengan serat. Kalau nak dapatkan rasa yang lagi lazat, blend kurma dan ESP. Nikmat bakk angg!
8. Barli
Barli ni minuman kesukaan satu keluarga. Tak kira suam atau sejuk tetap tetap jadi pilihan. Selain bantu tambah susu sangat sesuai juga diambil masa demam.
9. Bayam
Dah macam popeye pulak. Bayam bi ada ibu yang alah. Sebab dikatakan sejuk. Jadi jangan ambil masa berpantang. Tapi ianya sangat membantu menghasilkan susu.
10. Susu, Horlicks & Milo
Minuman jenis "malted drinks" dipercayai dapat meransang penghasilan susu. Mili panas antara minuman wajib ibu-ibu semasa berpantang juga kan.
Susu pula membekalkan kalsium untuk ibu. Kalaium sangat penying bagi ibu menyusu. Tapi saya lebih suka memilih Ostemetrix memandangkan tekak tak boleh nak telan susu.
Yang bestnya Ostemetrix ni bantu juga atasi masalah simpul mengkarung dan bantu masalah sembelit juga tau.
11. Pil & Supplement
Selain makanan-makanan di atas. Supplement juga sangat membantu dalam proses penghasilan susu ni. Pilihan ramai ibu tentunya Set Menyusu Shaklee.
Tapi supplement ni tak akan buat susu terus mencurah macam air paip tau. Tapi ia bantu melengkapkan nutrient di dalam badan kita. Bila badan dapat cukup nutrien maka kita makan apa pun, zar mudah diserap. Bila zat cukup. Maka proses penghasilan susu pun mudah berlaku.



Free Konsultasi
COD 
Pos ke seluruh Negeri
0126647809
Pretty Healthy
Health makes you Pretty

No comments