Teknik penjagaan rambut


Mungkin selama ini kita tidak cakna dengan cara mencuci rambut.
Tapi sedar atau tidak rupanya cara kita mencuci rambut punca pada kerosakan rambut itu sendiri.
Helaian rambut yang bersifat lembut dan halus dan mudah rosak jika diuruskan dengan cara yang salah.

Saya kongsikan tips mencuci rambut yang tepat.

Langkah 1: Sikat rambut terlebih dahulu, mencuci rambut yang kusut akan mengakibatkannya bertambah kusut. Jangan menyikat rambut semasa basah, kerana ja akan menyembabkannya gugur, rapuh, dan mudah patah.

Langkah 2: Basahkan rambut dan kulit kepala dengan air suam yang akan membuka liang, serta mengnyahkan semua minyak dan kotoran. Lebih baik basahkan rambut di bawah pancuran air yang mengalir.

Langkah 3: Tuangkan syampu ke telapak tangan secukupnya, gosok perlahan sehingga keluar buih baru sapukan ke atas rambut. Urut  kepala dengan ujung jari, agar memperlancar peredaran darah di kepala. Jangan sesekali menggaruk, kerana ia akan melukakan kulit kepala dan mengakibatkan iritasi.

Langkah 4: Bilas rambut dengan air dingin untuk menutup liang kulit yang sebelumnya telah terbuka. Pemakaian syampu boleh diulang kembali, dan bilas dengan air dingin.

Langkah 5: Ramas rambut dengan lembut untuk mengurangkan kadar air, kemudian sapukan conditioner pada helaian rambut saja. Hindari pemakaian conditioner sampai kulit kepala, kerana akan menyebabkan gatal dan kelemumur. Bilas kembali dengan air dingin sampai conditioner benar-benar bersih

Langkah 6: Untuk mengeringkannya, lap rambut perlahan-lahan dengan tuala bersih, tapi jangan digosok-gosok. Kemudian, biarkan rambut mengering dengan sendirinya.
Selamat mencuba. Pelihara mahkota keindahan anda sebaiknya.






Free Konsultasi
COD 
Pos ke seluruh Negeri
0126647809
Pretty Healthy
Health makes you Pretty

No comments