Ibu bekerja dan menyusukan bayi

BEKERJA BUKAN ALASAN UNTUK TIDAK MENYUSUKAN BAYI

Penyusuan bagi ibu yang bekerja memang agak mencabar. Ramai ibu bekerja dalam dilema mahu menyusukan bayi mereka.
Mari saya kongsikan beberapa tips penyusuan untuk menjayakan misi penyusuan bagi ibu yang bekerja.
6. Sediakan Stok Susu Ibu Sekurang-kurangnya 2 Minggu Sebelum Bekerja.
5. Rancang Masa Dan Tempat Yang Sesuai Dan Selesa Untuk Mengepam di Pejabat
4. Beritahu Majikan  Ibu Akan Ambil Sedikit Masa Untuk Mengepam Ketika Berada Di Pejabat
3. Berfikiran Positif Dan Katakan "Aku Boleh"
2. Keluarkan Sedikit Modal Untuk Membeli Pum Yang Sesuai Digunakan Sewaktu Bekerja
1. Carilah Ilmu Penyusuan dan Group Sokongan Penyusuan Terutama Bagi Ibu Bekerja.




Free Konsultasi
COD 
Pos ke seluruh Negeri
0126647809
Pretty Healthy
Health makes you Pretty



tazkirah

BUDAYAKAN SENYUM DAN SALAM


 Inline image 1


Daripada Abu Musa Abdullah bin Qais al-Ash’ari RA, daripada Nabi SAW sabdanya : “Sesungguhnya Allah Taala membentangkan tangan-Nya (sebagai kemurahan-Nya menerima taubat) pada waktu malam untuk menerima taubat orang yang telah melakukan dosa pada waktu siang, dan membentangkan tangannya (kemurahannya untuk menerima taubat) pada waktu siang untuk menerima taubat orang yang melakukan dosa pada waktu malam. Keadaan ini berterusan sehinggalah terbitnya matahari dari sebelah barat.”

Huraian Hadith: 
1.       Sesungguhnya Allah sentiasa memberi peluang kepada hamba-hamba-Nya untuk bertaubat dan memohon ampun atas segala dosa yang telah dilakukan tanpa menentukan masa dan waktu.
2.       Islam menyuruh hambanya supaya segera bertaubat. Kesalahan yang dilakukan pada waktu siang hendaklah segera bertaubat pada waktu malam dan kesalahan yang dilakukan pada waktu malam hendaklah segera bertaubat pada waktu siang.

3.       Allah tetap menerima taubat hamba-Nya selagi matahari belum terbit dari sebelah barat (tanda terlalu hampir kiamat).

Bagaimana susu terhasil?

BAGAIMANA SUSU IBU TERHASIL?

 ALVEOLI
• Ini adalah tempat di mana susu badan dihasilkan.
• Alveoli merupakan kelompok-kelompok kantung kecil seakan-akan buah anggur di dalam payudara anda.
• Alveoli dikelilingi oleh otot-otot kecil yang menekannya untuk mengeluarkan susu masuk ke dalam duktul.

 DUKTUL
• Duktul ialah salur-salur kecil yang menyalirkan susu daripada alveoli ke dalam duktus susu utama.

 DUKTUS SUSU
• Ini adalah jaringan rumit salur-salur kecil yang membawa susu daripada duktul dan alveoli terus kepada bayi.
•Bayangkan duktus susu anda sebagai penyedut-penyedut minuman kecial yang kesemua hujungnya terletak di puting anda dan menyalirkan susu ke dalam mulut bayi.
• Duktus ini membesar dan jumlahnya bertambah semasa anda hamil. Anda mungkin mempunyai kira-kira Sembilan duktus dalam setiap payudara menjelang masa anda mula menyusukan.




Free Konsultasi
COD 
Pos ke seluruh Negeri
0126647809
Pretty Healthy
Health makes you Pretty


Cara simpan susu ibu

9 CARA SIMPAN SUSU IBU

9. Bekas yang digunakan untuk menyimpan susu hendaklah dibasuh dengan bersih menggunakan sabun (lebih elok jika gunakan sabun cuci botol baby) dibilas dengan air didih dan dikeringkan dengan sempurna sebelum digunakan.
8. Antara bekas yang boleh digunakan ialah
• Bekas Plastik (bekas dadih - biasanya saya gunakan untuk tiga kali penggunaan sahaja)
• Botol Susu yang Free BPA
• Bekas kaca yang bertutup kedap
• Breast Milk Storage liners yang memang dikhususkan untuk menyimpan susu perahan ibu.
7. Catatkan tarikh perahan sebelum menyimpan.
6. Simpan susu dalam kuantiti yang mencukupi untuk 1 kali penyusuan untuk satu bekas, contohnya 2-5 oz sahaja setiap bekas.
5. Jangan penuhkan bekas sehingga ke penutupnya, tinggalkan sedikit ruang untuk membolehkan pengembangan berlaku apabila susu dibekukan.
4. Susu yang hendak dibekukan sebaiknya hendaklah disimpan di bahagian sejuk terlebih dahulu sebelum dipindahkan ke bahagian beku peti sejuk
3. Jangan simpan susu perahan di bahagian pintu peti sejuk kerana suhu di bahagian pintu tidak stabil (kesan dari kekerapan membuka dan menutup peti sejuk)
2. Sebaiknya simpan susu perahan di bahagian paling atas dan paling dalam kerana suhunya lebih stabil dan malar
1. Jika menggunakan bekas penyejuk (cooler bag) pastikan ice pack yang digunakan mencukupi, ganti jika perlu dan kurangkan kekerapan membuka bekas penyejuk.


Free Konsultasi
COD 
Pos ke seluruh Negeri
0126647809
Pretty Healthy
Health makes you Pretty





TAZKIRAH : BAYARAN SYURGA

TAZKIRAH : BAYARAN SYURGA


Suatu hari Ibrahim bin Adham seorang ahli sufi, ingin membuang air kecil, lalu dia pun pergi ke tandas awam. Apabila dia ingin masuk ke dalam, seraya seorang lelaki menegurnya, “Wahai orang tua, bayarlah dulu sebelum masuk.”
Mendengarkan sapaan lelaki itu, air mata Ibrahim bin Adham pun bercucuran keluar dari matanya. Lelaki tadi terkejut dan berkata, “Wahai orang tua, andai kata kamu tiada wang untuk dibayar, masuklah secara percuma. Janganlah menangis kerana ini.”
Ibrahim bin Adham menjawab, “Wahai pemuda, aku menangis bukan kerana aku tiada duit tetapi aku terfikir jika tempat sejijik ini pun harus dibayar untuk dimasuki, bagaimana pula dengan SYURGA Allah?
Berapakah bayaran yang harus aku sediakan untuk masuk ke dalamnya?

mengapa bayi menolak penyusuan.


Terdapat beberapa sebab bayi menolak penyusuan dan yang paling biasa ialah:
 Bayi anda tidak melekap dengan betul dan isi puting yang masuk ke dalam mulutnya tidak cukup untuk membolehkan dia menyusu dengan efektif. Adalah baik jika anda mendapatkan nasihat daripada kaunselor penyusuan untuk mengatasi masalah ini.
 Sakit mulut disebabkan oleh pertumbuhan gigi, lepuh sejuk (cold sores) atau jangkitan (seperti jangkitan kandida).
 Ini merupakan reaksi bayi disebabkan jeritan yang anda keluarkan apabila dia menggigit buah dada anda.
 Bayi anda mempunyai jangkitan telinga yang menyebabkan tekanan atau kesakitan semasa menyusu.
 Selesema atau hidung tersumbat yang menyukarkan bayi bernafas semasa menyusu.
 Terlalu kerap menambah susu formula, menyebabkan pengurangan bekalan susu badan.
 Terlalu banyak gangguan, bunyi bising atau terhenti ketika menyusu.
 Anda terlalu kerap tidak mengindahkan bayi apabila dia menangis sebab mahu menyusu.
 Rutin bayi anda telah terganggu sebab anda berpindah rumah atau anda kembali bekerja.
 Bayi berpisah dari anda untuk jangkamasa panjang yang luar biasa.
ESP adalah pilihan ramai ibu menyusu dan memberikan rasa susu yang enak kepada bayi serta membolehkan bayi tidur lena selepas penyusuan.



Free Konsultasi
COD 
Pos ke seluruh Negeri
0126647809
Pretty Healthy
Health makes you Pretty

Menyusu Anak


Air sering menjadi topik salah faham antara anak dan menantu. Bila berpantang ibu mertua sangat-sangat sensitif tentang air.
Menurut ibu jika minum lebih air boleh sebabkan rahim kembang dan perut buncit.
Tapi bagi ibu menyusu, pengambilan antara 8-10 gelas air diperlukan bagi memastikan proses penghasilan susu tidak terganggu.
Selain minum air masak, ibu juga disarankan minum jus buah buahan yang segar seperti epal, dan sayuran seperti lobak merah.

Free Konsultasi
COD 
Pos ke seluruh Negeri
0126647809
Pretty Healthy
Health makes you Pretty


Tazkirah

BUDAYAKAN SENYUM DAN SALAM


 Inline image 1








Dari Abu Hurairah RA, Rasulullah SAW bersabda ; Sesiapa yang menyaksikan jenazah dan turut serta menyembahyangkannya, maka dia mendapat 1 qhirat. Dan sesiapa menyaksikannya sehingga turut serta semasa mengkembumikannya, maka dia mendapat 2 qhirat. Lalu ditanya ; Apakah 2 qhirat itu ? Baginda menjawab : Pahala seperti 2 gunung yang besar.
[Muttafaqun 'alaih]


Energy Soya Protein


ESP mengandungi protein yang merupakan salah satu komponen utama dalam susu ibu.
ESP membantu proses penghasilan susu ibu dan bantu memekatkan susu ibu agar bayi cepat kenyang walaupun minum sikit je.
ESP atau nama panjangnya Energizing Soy Protein merupakan serbuk soya perasa vanila yang mengandungi protein.
ESP ni merupakan protein yang bebas lemak dan kolesterol. Tak seperti ayam, ikan dan daging. Senang cakap ia bebas dari lemak
ESP ni bukan susu tau. Ia boleh dibancuh dengan apa sahaja air kegemaran. Jadi kalau anda bukan penggemar susu, ESP masih boleh masuk senarai favorite drink.
ESP promosi bulan ni tau. Boleh dapatkan 2 botol ESP dengan penjimatan lebih 5%.


Free Konsultasi
COD 
Pos ke seluruh Negeri
0126647809
Pretty Healthy
Health makes you Pretty


Rambut dan berpantang

Minggu lepas melawat kawan bersalin. Haa tu dia. Sekali tengok dia punya sanggul. Nalaaa. Hahahaha. Tinggi tu.
Tanya dia kenapa tinggi sangat sanggul ni? Dia kata, mak dia cakap kena ikan tinggi-tinggi supaya darah meroyan tak naik kepala?
Alamak, konpius tetiba. Sebab pernah baca dia kata elok potong rambut pendek. Sebab rambut antara sel yang paling banyak makan nutrien. Jadi dalam waktu berpantang lebih baik rambut pendek dan lagi mudah diurus.
Jom kawan-kawan share pengalaman masing-masing. Rambut panjang atau rambut pendek?
Kenapa? Fakta atau auta?

Free Konsultasi
COD 
Pos ke seluruh Negeri
0126647809
Pretty Healthy
Health makes you Pretty



Tazkirah

BUDAYAKAN SENYUM DAN SALAM


 Inline image 1

Daripada Abu Hurairah RA katanya, Rasulullah SAW bersabda, “Setiap anggota manusia dkehendaki memberi sedekah selagi matahari terbit. Mendamaikan antara dua orang (yang bertelingkah itu) merupakan sedekah, menolong orang yang hendak menaiki kenderaan adalah sedekah atau mengangkat barangan ke atas kenderaan adalah sedekah, kata-kata yang baik adalah sedekah, setiap langkah perjalanan untuk sembahyang adalah sedekah dan membuang benda yang berbahaya dari jalan adalah sedekah”. 


Huraian Hadith: 
  1. Setiap kebaikan yang dilakukan oleh anggota manusia adalah sedekah dan ia akan diberi balasan pahala oleh Allah SWT.
  2. Islam menyuruh umatnya supaya sentiasa melakukan kebaikan kepada manusia dengan memberi pertolongan, menyumbang bantuan tenaga dan menghindarkan sesuatu yang mendatangkan mudharat kepada manusia.
  3. Semua amalan baik yang dilakukan oleh seseorang dengan tulus ikhlas adalah merupakan ibadat dan ia akan diberi ganjaran pahala oleh Allah SWT.
  4. Kita wajib bersyukur kepada Allah SWT atas segala nikmat yang dikurniakan, antara nikmatnya ialah anggota badan kita sangat besar manfatnya kepada kita, kerana itu kita wajib menggunakan anggota kita untuk melaksanakan perintah Allah atau apa yang harus dilakukan, atau sekurang-kurangnya tidak melakukan keburukan dan kejahatan. Oleh itu syukur terbahagi kepada : 1. Syukur wajib, iaitu dengan melakukan apa yang diperintah dan menjauhi apa yang dilarang. 2. Syukur sunat iaitu melakukan amalan-amalan sunat seperti zikrullah dan membantu manusia.
  5. Sedekah bukan hanya dengan mengeluarkan harta dan wang ringgit malah makna sedekah lebih luas daripada itu seperti yang ditunjukkan oleh hadis ini iaitu bersedekah dengan tenaga dan bersedekah dengan kata-kata.
Sumber: Kitab Riyadhus Salihin

Denggi



Tak tahu apa yang tak kena, badan terasa longlai. Nak berjalan pun tak berdaya. Bila berdiri rasa macam ada helikopter di atas kepala. Berpusing-pusing.
Arghh kenapa ni. Pulang ke kampung hajatnya nak bergumbira. Tapi terlantar lesu di rumah sahaja. Cuba lawan rasa letih. Gagahkan diri meneroka sekeliling kampung.
Yelah sekali sekala balik haruslah mahu bertemu teman sepermainan. Aku bawa motor keliling kampung bersama si kecil. Tapi kayuhan tak mampu diteruskan.
Ajak Umar balik. Muka kelat mencuka, kata nak bawa jalan. Tapi baru suku jalan dah diajak pulang.
Tiba di rumah, semerbak bau rendang menembusi hidung. Tapi selera ku hilang entah ke mana. Padahal akulah hantu rendang.
Jamah seround tak mahu bonda terasa hati. Tapi tekak payah mahu menerima. "Ishh apa kena dengan aku ni? Mengandung ke?" Terdetik dalam hati.
Tapi mana mungkin. Kan tengah period. Hahahaha. Gagahkan diri melangkah ke klinik. Doktor dengan muka serius beritahu
" Saya rasa awak kena denggi ni"
Dalam hati, biar betul doktor ni. Tak amik darah tak apa. Main tembak je. Tapi dalam hati dah mula tak keruan.
Teringat kan Nutriferon dan Performance Drink yang kononnya boleh naik kan platlet darah. Apa lagi, hati meronta-ronta tak sabar menunggu branch buka esok hari.
Orang kata PD dan Nutriferon boleh naikan platlet darah. Kalau denggi platlet mesti turunkan. Dengan rakusnya keesokan hari saya menyambar dua "barang baik" ni.
Suami bawa pulang ke Shah Alam. Arghh kepala semakin berat. Dunia semakin kelam, kaki dah macam jelly tak mampu berdiri lagi.
Dummmmm!!
Aku jatuh pengsan tak sedar kan diri. Sedar-sedar di atas katil bercadar putih. Arghh kain kapan ke ini? Aku kaget!
Nampak beberapa tubuh berjubah putih? Siapa tu? Ehhh aku di hospital lah. Jantung terus berdegup kencang. Pelbagai soalan menerpa di minda.
Doktor cuba menenangkan. Dia maklumkan aku diserang denggi. Platlet aku jatuh teruk.
"Alhamdulillah mujur awak ada "Nutriferon", dengan pengambilan konsisten secara tidak langsung telah mengalakan Interferon dalam badan awak dan daya melawan penyakit".
Eh dalam hati, Doktor ni ahli Shaklee ke? Cakap sama macam SID. Hahahaha. Rupanya Doktor mengkaji dan mencari apa lah kotak yang ada di sebelah aku ni.
Alhamdulillah, Doktor menyokong pengambilan supplement ni. Dia sendiri teruja dengan penemuaan para saintis yang mengkaji sehingga 40 tahun lamanya.
Ikutkan keadaan aku agak kritikal sebenarnya. Tapi dengan izin Allah Nutriferon menjadi asbab aku boleh recover dengan cepat.
Tapi pesan Dr M,
"Air kena minum banyak-banyak ye Puan Kheyr" pesanan yang tak akan aku lupakan.
Seronokan dapat bertemu Doktor yang suka mengkaji dan mencari ilmu. Benda yang berikan manfaat haruslah dikongsikan.
Ok nak call Dr M bagi tahu bulan ni promosi NUTRIFERON luar biasa.
#Zi2M
#ShakleeEffectZi2M


Free Konsultasi
COD 
Pos ke seluruh Negeri
0126647809
Pretty Healthy
Health makes you Pretty

Stokin dalam berpantang

ANGIN OH ANGIN

Angin semasa berpantang adalah perkara biasa. Sebab tu semasa pantang kita digalakan pakai stokin.
Kata orang tua-tua supaya angin tak masuk dari kaki. 
Ok hari ni nak share pasal halia. Bagaimana halia boleh bantu nyahkan angin ni ketika berpantang.

TAHUKAH ANDA
 Pati air halia boleh disediakan pada minggu ke36 hingga 38 kehamilan.
 Air halia bagus untuk mengurangkan angin dan menghangatkan badan. Ibu berpantang disarankan minum tiga cawan air halia sehari.
 Jangan minum terlalu banyak air halia kerana boleh menyebabkan badan terlalu panas seterusnya memberi kesan kepada susu badan dan bayi yang menyusu.
 Air Halia Bahan-Bahan:
Halia sebesar tapak tangan
2.5 liter air
Gula kabung secukup rasa
2 biji bunga cengkih
Sehelai daun pandan jika suka
Cara-caranya:
1. Ketuk halia dan rebus sampai menggelegak. 2. Kecilkan api, renehkan rebusan sehingga menjadi satu liter air sahaja.
3. Selepas sejuk, simpan pati di dalam botol. Tuang sedikit pati dan dicampurkan dengan air. Sedia untuk diminum sepanjang tempoh berpantang.
Selamat berpantang, jaga-jaga jangan sampai angin masuk badan ya.
#Zi2M
#ShakleeEffectZi2M


Free Konsultasi
COD 
Pos ke seluruh Negeri
0126647809
Pretty Healthy
Health makes you Pretty


Tazkirah

BUDAYAKAN SENYUM DAN SALAM


 Inline image 1











Rasulullah S.A.W bersabda:

“Sesungguhnya solat yang paling berat bagi mereka yang munafik ialah solat Isyak dan solat Subuh, kalaulah mereka tahu kelebihan kedua-duanya nescaya mereka akan datang melaksanakannya meskipun dalam keadaan merangkak.” 

(HR Bukhari dan Muslim)

Berpantang dan air



PANTANG KERING KONTANG



Teringat kisah seorang teman, yang berpantang dengan mertua. Setiap hari menangis dan akhirnya terganggu jiwa.
Maklumlah orang pantang ni sensitif sikit. Semasa pantang dijaga oleh ibu mertua. Ibu mertua sangat baik dan terlalu sayangkan dia. Sehingga mahukan semua yabg erbaik untuk menantu tersayang.
Ibu asal dari kampung. Maka berpantang sudah tentu mengikut cara kampung sepenuhnya. Ok sahaja. Demi kesihatan sendiri katanya.
Tapi yang jadi maslah. Bila ibu terlalu berkira tentang air. Bayangkan sehari hanya dibenarkan minum segelas air.
Kulit mula pecah-pecah. Baby mahu menyusu lagi. Bagaimana mahu beri baby susu jika diri sendiri terasa kering kontang.
Suami juga tak mampu buat apa. Dia hanya mampu menangis. Sampaikan terpaksa curi minum air paip ketika mandi. Sadis sangat rasanya.
Sebenarnya air memainkan peranan penting semasa berpantang.
Ibu harus dapat cukup air. Badan kita perlu 13 gelas sehari. Bukan bermaksud minum 13gelas terus sehari.
Minum macam biasa. Sedikit demi sedikit dalam tempoh 24jam hingga cukup 13 gelas. Barulah badan kita akan bertenaga dan dapat menyusukan bayi sepenuhnya
Tiada kajian saintifik yang kata minum air banyak selepas bersalin akan mengakibatkan kesan buruk kepada ibu.
Tetapi kurang air akan sebabkan penghasilan susu ibu terbantut dan lebih buruk ia boleh akibatkan sembelit.
Peritnya sembelit masa berpantang ni.
Oleh itu ibu-ibu jelita. Pastikan kalian dapat cukup air semasa berpantang ya. Jangan seksa diri semasa berpantang.



Free Konsultasi
COD 
Pos ke seluruh Negeri
0126647809
Pretty Healthy
Health makes you Pretty


Sayur semasa berpantang

BAHAYA SAYUR KETIKA BERPANTANG

Umum mengetahui sayur adalah makanan terbaik untuk kesihatan. Tapi harus sedar. Tak semua sayur sesuai diambil semasa berpantang.
Antara sayur yang boleh diambil semasa berpantang ialah sayur sawi, peria, lobak merah dan lobak putih.
Pengambilan sayur sawi adalah bertujuan untuk membuang angin. Sayur peria pula memudahkan ibu untuk membuang air besar di samping membantu membersihkan dan melancarkan peredaran darah dalam tubuh badan.
Manakala ulam dan rempah ratus seperti halia, serai, lengkuas, bawang putih, pucuk pegaga, pucuk mengkudu, pucuk ulam raja, jantung pisang, kunyit hidup adalah ulam-ulaman yang kaya dengan fiber, zat galian mineral dan pelbagai vitamin seperti vitamin A, C dan E yang bersifat antioksidan.
Ia berfungsi untuk mencuci darah, merangsang peredaran darah, menyembuhkan luka dalaman dan luaran, membuang angin dalam badan, mengembalikan tenaga dan kecergasan badan.


Free Konsultasi
COD 
Pos ke seluruh Negeri
0126647809
Pretty Healthy
Health makes you Pretty

TAZKIRAH : BUAT BAIK SELAMA-LAMANYA

TAZKIRAH : BUAT BAIK SELAMA-LAMANYA

“Dulu ustaz kata jika kita buat baik pasti dibalas baik, tetapi dalam realitinya kenapa tidak? “
Saya diam.
“Saya dah lama buat baik tetapi sampai sekarang tidak dibalas baik.”
Saya masih diam. Ibu  separuh umur itu saya lihat keletihan. Bukan letih badan tetapi perasaan… Raut wajahnya suram. Sinar matanya kelam.
“Sampai bila saya nak buat baik?” asaknya lagi.
“Sampai bila-bila,” jawab saya pendek.
“Berapa lama?” tusuknya dengan soalan yang seakan sama.
“Selama-lamanya, “ jawab saya dengan nada yang sama.
“Saya kecewa. Budi tidak dibalas, kebaikan tidak dikenang.”
“Oleh siapa?” tanya saya.
“Suami dan anak-anak, “katanya terus terang.
“Setiap kebaikan pasti dibalas dengan kebaikan,” tegas saya perlahan.
“Ya kah?”
“Ya. Pasti. Allah pasti membalas kebaikan sekalipun sebesar zarah. Itu janji Allah dalam Al Quran. Walaupun sekiranya anak-anak dan suami puan tidak membalasnya, Allah pasti membalasnya. Tidak di akhirat, pasti di dunia. Atau kedua-duanya sekali.”
“Payahlah ustaz kalau semuanya dibalas di akhirat… “
“Itulah iman puan. Percayalah pada Allah. Percayalah pada Hari Akhirat. Allah pasti membalas kebaikan yang kita buat di akhirat nanti.”
“Berbaloikah jika semua kebaikan hanya dibalas di akhirat?”
“Sangat berbaloi. Di akhirat balasan Allah terhadap setiap kebaikan yang kita lakukan adalah lebih baik dan lebih kekal. Malah, menurut para ulama, kalaulah kita nampak ganjaran berganda yang bakal kita nikmati di akhirat nanti nescaya kita akan meminta agar semua kebaikan yang dibuat dibalas hanya di akhirat sahaja… di dunia tidak dibalas pun tak mengapa.”
“Saya letih ustaz, “katanya terus terang.
“Membuat kebaikan memang meletihkan tetapi ganjarannya memang besar.”
“Bagaimana hendak buat kebaikan tanpa merasa letih? Maksud saya, bukan letih badan sahaja tetapi letih jiwa ustaz?”
“Buatlah kerana cinta, buatlah kerana cintakan Allah,” ulang saya.
“Jadi saya letih membuat kebaikan selama ini kerana mengharapkan kasih-sayang suami? Kerana harapkan kasih sayang anak-anak.”
Saya mengangguk perlahan. Jika kita berbuat kerana manusia, pasti ada manusia yang akan mengecewakan kita. Jangan memburu cinta manusia. Tetapi burulah cinta Allah, nescaya cinta manusia akan mengekor.  Itulah bisik hati saya. Pada ketika itu juga saya segera teringat sebuah hadis yang saya temui sejak lama dahulu. Daripada Abu Hurairah r.a., Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: “Jika Allah mencintai seseorang hamba, maka Dia memanggil Jibrail, “Sesungguhnya Allah mencintai si polan, maka cintailah ia.” Jibrail pun mencintainya, lalu Jibrail menyeru penduduk langit, “Sesungguhnya Allah mencintai si polan, maka cintailah ia.” Maka penduduk langit mencintainya, kemudian ia mendapat penerimaan di dunia.”
“Tapi ustaz, saya bukan orang baik…”
“Puan, kita buat baik bukan kerana kita sudah menjadi orang baik… tetapi itulah usaha kita untuk menjadi baik.”
“Jadi ustaz?”
“Berterusanlah kita buat baik untuk menjadi orang yang baik…” jawab saya.
“Mengapa suami kita mengecewakan?”
“Itu soalan yang sukar dijawab. Hati orang tidak dapat diduga. Kadangkala kita buat baik, dibalas baik. Ada masanya kita buat baik dibalas sebaliknya. Madu yang kita beri dibalas tuba. Jangan bergantung pada manusia kita akan kecewa.”
“Tapi hati isteri ustaz, tetap mengharap…”
“Tidak salah mengharap. Bahkan kita disuruh untuk berdoa bagi mendapat suami yang baik. Tetapi jangan bergantung semata-mata kepada suami untuk bahagia. Bergantunglah kepada Allah. Jika suami berpaling, Allah tidak. Allah sentiasa setia menunggu cinta hambaNya.”
Saya pernah menulis tentang ‘hierarki’ cinta. Jangan tersalah meletakkan keutamaan cinta. Pada seorang isteri cinta utamanya Allah, kedua Rasulullah SAW, ketiga barulah suaminya. Namun sekarang kebanyakan wanita meletakan suami sebagai cinta nombor satu, dua dan tiganya. Akibatnya, apabila suami berubah cinta, seluruh hidupnya dianggap musnah. Padahal dia sebenarnya masih mempunyai harapan. Cinta nombor satu dan duanya sentiasa ada… sentiasa, selama-lamanya!
Isteri separuh umur itu termenung. Saya pasti akalnya mula berfikir, hati dan perasaannya mula bermuhasabah dan merenung.
“Tidak ada manusia yang menyayangi puan?” suntik saya untuk ‘mengusik’ diamnya yang agak panjang.
“Er, ramai. Ibu-bapa saya sangat menyayangi saya. Begitu juga adik-beradik. Mereka sentiasa ada di sisi dalam senang dan susah.”
“Itu juga menunjukkan kebaikan yang puan lakukan telah dibalas di dunia lagi. Puan… hilang cinta suami, tetapi cinta ibu-bapa tetap ada.  Cuma kadangkala kita lupa. Akibatnya, nikmat yang ada jarang disyukuri, nikmat yang tiada sering dirisaukan. Cinta yang telah ada, kita lupakan. Cinta yang tidak ada… itu yang kita buru habis-habisan.
“Oh, saya terlupa. Saya  terlupa kelebihan yang ada pada diri ustaz. Saya hanya fokus kepada apa yang tidak ada.  Sebab itu saya jarang bersyukur. “
“Malah, apa yang puan miliki sebenarnya lebih baik. Katalah, puan tidak dapat ganjaran di dunia, insyaAllah semoga puan dapat ganjaran di akhirat.  Akhirat itu lebih baik dan kekal. Puan tidak mendapat cinta suami tetapi puan mendapat cinta Allah. Bukankah itu lebih berharga?”
“Kalau dapat…”
“Jangan pesimis. Bersangka baiklah puan. Allah mengikut sangka hambaNya. Jika kita sangka baik, Allah akan bagi baik.”
“Saya tak layak mengatakan diri ini sudah ikhlas ustaz.”
“Siapa pun tidak layak mengatakan dirinya ikhlas. Ikhlas itu rahsia dalam rahsia Allah. Namun apabila ditanya, apakah kamu seorang yang ikhlas? Maka jawablah dengan pasti, saya sedang sedaya upaya berusaha untuk ikhlas!”
“Orang yang sedang berusaha untuk ikhlas tidak gembira ustaz?”
“Di jalan ikhlas, kegembiraan ada di sepanjang jalan, bukan hanya di hujung jalan,” kata saya.
“Jadi kalau saya belum gembira ustaz?”
“Mungkin kerana puan sudah berhenti berjalan!”
Saya tersenyum. Teringat satu ungkapan yang pernah memberi aspirasi ketika diri sendiri pernah mengalami perasaan yang sama: Sekalipun sudah berada di jalan yang benar, tetapi apabila kita berhenti berjalan, kita akan digilis dari belakang. Ya, hidup umpama mengayuh basikal, selagi tidak berhenti mengayuh selagi itulah kita tidak akan jatuh. Berbuat baik itu adalah tugas selama-lamanya, sampai bila-bila.

Urutan semasa berpantang

URUTAN NIKMAT

Menurut Datin Sharifah Anisah, pengasas Nona Roguy dan penulis buku Ensiklopedia Perbidanan Melayu, antara manfaat urutan selepas bersalin ialah:

Melancarkan perjalanan darah
Mengeluarkan darah (lokia) yang terperangkap dan bertakung
Menaikkan semula rahim
Membetulkan urat-urat yang tegang, terputus atau yang terkeluar daripada tempatnya
Memecahkan lemak
Menegang dan membentuk tubuh untuk membantu si ibu kembali ke bentuk badan asal
 Mempercepat proses pemulihan keseluruhan selepas bekerja keras melahirkan anak

Haa yang menariknya, urutan traditional selepas bersalin termasuk urutan di bahagian payudara juga, dengan kepercayaan ia akan melancarkan susu ibu.
Oleh itu ibu-ibu. Jangan lepaskan peluang untuk tubuh anda dibelai sepanjang tempoh berpantang.


Free Konsultasi
COD 
Pos ke seluruh Negeri
0126647809
Pretty Healthy
Health makes you Pretty