TAZKIRAH : HAMBA TREND ATAU HAMBA ALLAH

TAZKIRAH : HAMBA TREND ATAU HAMBA ALLAH

Banyak trend yang menyusup masuk ke dalam masyarakat muslim, kadangkala ‘dijemput’ oleh muslim itu sendiri.
Kebanyakan trend yang berakar dari akar tidak baik ini, sangat mudah tersebar dan jadi praktik hidup kalangan kita, terutamanya anak-anak muda.
Kalau dulu, sekejap-sekejap timbul budaya shuffle, kemudian timbul pula K-pop, pejam celik selepas itu timbul pula Gangnam Style dan pelbagai lagi macam trend hidup yang merosakkan.
Terbaru, Vape menjadi trend yang asalnya cuba mengatasi masalah rokok, tetapi rupanya jauh lebih merosakkan dari rokok. Bukan sahaja tidak begitu berjaya menangani masalah ketagihan, tetapi pula mengundang masalah kehilangan adab dan rasa malu.

Siapa Yang Kita Ikut?
Trend atau budaya-budaya sebegini, sebenarnya atas sebab apa kita mengikutinya?
Sebab seronok?
Sebab kawan?
Sebab tunjuk hebat?
Atau sebab tak nak dikatakan ketinggalan arus zaman?
Kalau tak nak dikatakan ketinggalan arus zaman, sang Khalilullah, Ibrahim a.s. pun tidak mengikuti ‘trend’ zamannya yang mempertuhankan berhala lebih besar dari Allah. Baginda dilempar ke dalam api, baginda membuktikan di depan Namrud akan keesaan Allah ketika Namrud mendakwa ketuhanannya. Trend-trend semasa itu tidak mempengaruhi baginda sehingga Allah menyuruh kita mengikut manhaj Ibrahim ini, iaitulah yang tidak mudah terpengaruh oleh tarikan-tarikan trend duniawi yang bercelapak di sekitar kita.
“Ikutilah agama Ibrahim seorang yang hanif dan dia bukanlah termasuk orang-orang yang mempersekutukan Tuhan.” [An-Nahl : 123]
Kalau hanya semata-mata ikut-ikutan, ketahuilah ramai orang binasa kelak di akhirat kerana mengikut tinggalan nenek moyang mereka, ikut-ikutan dengan orang yang mendahului mereka.
“Bahkan mereka berkata : Sesungguhnya kami mendapati bapa-bapa kami menganut suatu agama dan sesungguhnya kami orang-orang yang mendapat petunjuk dengan jejak mereka. Dan demikianlah Kami tidak mengutus sebelum kami seorang pemberi peringatanpun dalam suatu negeri melainkan orang-orang yang hidup mewah di negeri itu berkata : Sesungguhnya kami mendapati bapa-bapa kami menganut suatu agama dan sesungguhnya kami adalah pengikut jejak-jejak mereka…Maka Kami binasakan mereka maka perhatikanlah kesudahan orang-orang yang mendustakan itu.” [Az-Zukhruf : 22-25]

Membesarkan Trend Dalam Hidup Lebih Dari Allah
“Dan di antara manusia ada orang-orang yang menyembah tandingan-tandingan selain Allah. Mereka mencintainya sebagaimana mereka mencintai Allah. Adapun orang-orang beriman, cintanya amat sangat kepada Allah. Dan jika seandainya orang-orang yang berbuat zalim itu mengetahui ketika mereka melihat seksa (pada hari kiamat) bahawa kekuatan itu hanyalah kepunyaan Allah semuanya dan bahawa Allah amat berat seksaan-Nya.” [Al-Baqarah : 165]
Apa juga tandingan selain Allah dalam hidup kita ini, yang kita besarkannya lebih dari Allah, kita telah menjadi hamba kepada benda itu.
Kalau yang kita besar-besarkan dalam hidup kita itu trend semasa sehingga melalaikan dan mengenepikan Allah dalam pertimbangan akal kita, maka kita hamba kepada trend.
Kalau yang kita agung-agungkan dalam hidup kita itu harta sehingga kita letak Allah di tepi serta tidak peduli lagi halal haram, membantu orang susah dan lain-lain, maka kita adalah hamba kepada harta.
Mereka ini kelak, yang mengikut sesuatu kerana ia trend semasa yang diikuti ramai, sebagaimana firman Allah :
“ketika orang-orang yang diikuti itu berlepas diri dari orang-orang yang mengikutinya, dan mereka melihat seksa, dan segala hubungan antara mereka terputus sama sekali.”
“Dan berkatalah orang-orang yang mengikuti : Seandainya kami dapat kembali (ke dunia), pasti kami akan berlepas diri dari mereka, sebagaimana mereka berlepas diri dari kami. Demikianlah Allah memperlihatkan kepada mereka amal perbuatannya menjadi sesalan bagi mereka dan sekali-kali mereka tidak akan keluar dari api neraka.” [Al-Baqarah : 166-167]

Penutup : Menjadi Hamba Allah Dengan Sebenarnya
Salahkah mengikut trend?
Kalau ia adalah trend yang baik, yang menyumbang kepada ketaatan dan peningkatan iman kepada Allah, pastilah tidak salah. Tetapi tetap bukan trend itu yang kita agungkan, yang kita agungkan dalam hidup kita tetap adalah Allah s.w.t.
Trend akan berlalu pergi. Apa yang seronok hari ini untuk diikuti, 2-3 tahun lagi mungkin dah tak dipandang. Apa yang begitu hebat diwar-war pada hari ini, 10 tahun lagi, orang pun mungkin dah tak pedulikannya.
Kalau kita hidup di atas trend semasa, kita akan mudah menjadi lalang, orang yang tiada prinsip. Trend berubah, kita ubah lagi.
Sedangkan orang yang ada Allah dalam hidupnya, imanlah yang menjadi prinsipnya. Hubungan dengan Allahlah yang menjadi neraca penentu baik buruknya.
Contoh mudah yang biasa kita dengar pada hari ini, adalah suatu ketika dahulu di Barat sendiri pernah mengkanunkan pengharaman homoseksual, perkahwinan sesama jantina, tetapi hari ini trend berubah, lalu menghalalkan pula hal itu. Lalu adakah selamat diri kita, generasi kita kalau bersama trend yang sedemikian berubah-ubahnya?
Maka, letakkanlah Allah sebagai yang paling utama dan paling besar dalam hidup kita. Nescaya yang lain-lain akan jadi kecil belaka di mata hati kita.

SUMBER: langitilahi.com

No comments