TAZKIRAH : TANDA HAMPIR KIAMAT


TAZKIRAH : TANDA HAMPIR KIAMAT

Daripada Ummul Mu'minin, Zainab binti Jahsy (isteri Rasulullah SAW),beliau berkata," (Pada suatu hari) Rasulullah SAW masuk ke dalam rumahnya dengan keadaan cemas sambil bersabda, La ilaha illallah, celaka (binasa) bagi bangsa Arab dari kejahatan (malapetaka) yang sudah hampir menimpa mereka. Pada hari ini telah terbuka dari dinding Ya'juj dan Ma'juj seperti ini", dan Baginda menemukan hujung jari dan hujung jari yang sebelahnya (jari telunjuk) yang dengan itu mengisyaratkan seperti bulatan. Saya (Zainab binti Jahsy) lalu bertanya: "Ya Rasulullah! Apakah kami akan binasa sedangkan dikalangan kami masih ada orang-­orang yang soleh?" Lalu Nabi SAW bersabda "Ya, jikalau kejahatan sudah terlalu banyak".

(Riwayat Bukhari Muslim)

Pengajaran
1-    Apabila terlampau banyak kejahatan, azab Allah akan turun tidak hanya kepada orang jahat sahaja, tetapi orang-orang yang soleh juga akan terlibat. Walau bagaimanapun masing-masing pada hari qiamat akan diperhitungkan mengikut amalan yang telah dilakukan.
2-    Ya'juj dan Ma'juj (kaum yang suka melakukan kerosakan) akan dibebaskan daripada kepungan yang dibuat oleh Zul Qarnain menandakan bahawa hari qiamat sudah semakin dekat.
3-    Bersegeralah kita kembali ke jalan takwa dan sentiasa menambah amal serta menjauhi jalan kekufuran, kemaksiatan dan kefasiqan.

Disediakan oleh:
Ustaz Kamal Eazzat bin Mat Isa

Seksyen Hal-Ehwal Islam

No comments