Gastrik

Salam semua ;) Selamat menjalani ibadah puasa. 


GASTRIK 
Penyakit  biasa yang kita dengar. 7 dari 10 rakyat Malaysia mengalami gastrik. 

Antara penyebab Gastrik adalah kandungan asid yang berlebihan dalam sistem penghadaman dan bole mengakibatkan pertumbuhan bakteria H. Pylori




KESAN GASTRIK

:: muntah
:: demam
:: sakit perut memulas
:: cirit birit
:: tiada selera makan





PUNCA GASTRIK


:: Physical and mental stress
:: Makanan berasid atau air bergas (teh, air gas, makanan pedas)
:: Pengambilan alkohol
:: Merokok
:: Ubat dadah jika digunakan berpanjangan ( ASPIRIN,NICOTINE,ERYTHROMYCIN)
:: Makan terlampau banyak sebelum tidur
:: Makan tak tentu masa.
:: Makan lewat malam


KENANGAN MENGUSIK KALBU



Saya pernah mengalami gastrik hampir setiap malam. Dalam handbag, kereta dan rumah mesti ada bekalan air kapur. sebab kalau pil charcoal n ubat telan tu, memang tak memberi effect pada saya. Biasanya saya akan bak kata orang "togak" atau minum tanpa menggunakan sudu saja air kapur itu. baru lah Ok perut ni..
Dan saya pernah menjalani Endoscopy pada 2007 akibat kerap mengalami gastrik. Alhamdulillah tiada bakteria ternakan di dalam perut saya.




PENYELESAIAN

:: makan ikut masa
:: jangan ambil terlalu banyak makanan pada satu masa
:: tidak makan selepas jam 10 malam
:: kurangkan pengambilan makanan pedas, kopi, minuman bergas.
dan ...


Pengambilan ESP bole di gabungkan dengan VitaminC dan Vitamin B


Health makes you pretty,
IZURA 
0126647809





No comments