Soya penyebab Kanser!

Soya

 Adakah selamat untuk pesakit kanser?

oleh Ami Karnosh, seorang pakar pemakanan yang diperakui Seattle
Soalan yang sering ditanya

Pengambilan soya organik adalah cara yang mudah, murah dan sihat untuk menambah lebih banyak protein, sayur-sayuran dan serat dalam diet anda. Tetapi pesakit kanser ramai yang tersilap diberitahu untuk mengelakkan soya kerana makanan tersebut mengandungi fitoestrogen, bahan kimia yang boleh meniru hormon estrogen. Oleh kerana bahan api phytoestrogen kanser payudara, soya telah lama menjadi punca kebimbangan. Rakyat bimbang bahawa ia mungkin meningkatkan risiko kanser berkaitan hormon (seperti payudara, rahim dan ovari) atau re-currence of cancer

Soya sebenarnya adalah salah satu daripada beratus-ratus makanan, termasuk bawang putih, oat, lobak merah dan banyak lagi, yang mengandungi phytoestrogen. Tetapi estrogen berasaskan tumbuhan tidak adalah sama seperti hormon estrogen. Benar, estrogen yang ada dalam sel-sel tertentu untuk mengaktifkan pertumbuhan hanya terdapat pada haiwan. Soya bukan makanan hormon. Walaupun phytoestrogen boleh diikat pada tapak sel yang sama seperti estrogen, mereka mempunyai kira-kira 1,000 kali lebih potensi daripada estrogen sebenar dan mereka tidak boleh menghidupkan sel-sel yang sama yang estrogen akan pada tahap yang sama. Kerana itu, mereka boleh menjadi sangat pelindung. Pthyoestrogen membekalkan bantuan blok tapak reseptor sel, mengurangkan kawasan di mana estrogen dalam badan boleh dilampirkan. Memandangkan serat yang cukup dalam diet dan mengelakkan daripada makanan estrogen (seperti tenusu yang tinggi lemak dan daging), ini akan mengurangkan estrogen secara keseluruhan.
Antara kebimbangan yang datang dari satu siri kajian makmal di mana protein dalam soya telah diasingkan dan diletakkan dengan sel-sel kanser dalam masakan petri. Sel-sel kanser membesar, tetapi penyelidik mengakui bahawa mana-mana protein, walaupun dari sumber-sumber lain seperti gandum, jagung, rumput atau tomato, akan membuat sel-sel berkembang.

Dalam kajian manusia, para saintis tidak mendapati bahawa diet yang tinggi dalam peningkatan soya risiko kanser payudara. Malah, kebanyakan telah menemui sebaliknya. Jangka panjang Semua kajian manusia soya telah menunjukkan kesan perlindungan terhadap kanser, kanser berulang lebih sedikit, atau mempunyai neutral penemuan (tidak negatif ataupun kesan positif). Tidak pernah wujud sebarang korelasi langsung antara soya dan kanser. Soya juga telah ditunjukkan untuk melindungi jantung dan kesihatan payudara di kalangan wanita yang memakannya semasa akil baligh.

.Seperti kebanyakan makanan berasaskan tumbuhan, soya boleh menjadi sebahagian yang sihat daripada diet yang berkhasiat, walaupun untuk pesakit kanser Jika anda memilih untuk makan soya, harus diingat dua kaveat Soya adalah salah satu makanan yang diubah suai secara genetik yang paling di negara kita;. 92 peratus daripada kacang soya yang ditanam di AS diubah suai secara genetik dan yang mungkin tidak dalam bentuk yang sihat. Pilih bentuk organik soya. Juga, mengelakkan "diasingkan soya protein" (terdapat dalam banyak bar, shake, dan lain-lain) sebagai ramuan. Pengilang mengambil semua nutrien lain daripada kacang soya dan mengekalkan hanya protein murah, cara yang mudah untuk meningkatkan protein dalam makanan ini. Sebaliknya, mencari seluruh bentuk soya.


Soya telah terbukti menyebabkan kanser payudara?



Tidak, itu maklumat yang salah. Soya sebenarnya tidak pernah terbukti menyebabkan kanser dalam kajian manusia. Kesemua kajian itu telah menunjukkan kesan perlindungan terhadap kanser, berulang kanser lebih sedikit, atau mempunyai penemuan neutral (tidak negatif ataupun kesan positif). Tidak pernah berlaku apa-apa korelasi langsung antara soya dan kanser.



Pilih lah Soya yang selamat~ Non GMO soya.. refer 




Btw, Health makes you pretty
0126647809
Izura





No comments