Soya dan kanser part3

Soya dan Kanser payudara .

Soalan:
Adakah soya selamat untuk pesakit kanser payudara, termasuk wanita yang telah dirawat untuk reseptor estrogen kanser payudara positif (ER poaitive)?
Jawapan:
Ringkasan: Persetujuan di kalangan pakar-pakar kesihatan yang mengkaji soya ialah pesakit kanser payudara,  selamat dan boleh mengambil soya sebagai makanan tambahan, Penyelidikan baru muncul menunjukkan bahawa makanan soya boleh mengurangkan kemungkinan kanser payudara berulang di kalangan wanita yang mempunyai sejarah penyakit ini ..

Pakar-pakar kesihatan yang paling bersetuju bahawa bukti tidak cukup kuat untuk mengesyorkan bahawa semua wanita yang mempunyai sejarah kanser payudara, makan lebih soya. Walau bagaimanapun, soya selamat, dan memberi manfaat kepada wanita pesakit kanser payudara.


Kekeliruan tentang soya timbul daripada istilah "phytoestrogen." Sesetengah nutrien  soya isoflavones-mempunyai struktur kimia yang kelihatan sedikit seperti estrogen yang terdapat dalam badan wanita. 

Bukti ;)

manusia- kajian di mana beribu-ribu wanita telah diikuti untuk  bertahun-tahun-secara konsisten, menunjukkan bahawa perbandingan dengan wanita yang tidak makan soya dan wanita yang kerap makan soya mempunyai lebih rendah risiko kanser payudara. Beberapa kajian ini juga mencadangkan bahawa mangsa kanser payudara yang memakan soya mempunyai risiko yang lebih rendah daripada kanser payudara berulang berbanding dengan mangsa yang menjauhi soya.

Kajian ini telah dijalankan di kedua-dua penduduk Asia dan Amerika Syarikat. Ini penting kerana soya telah lama menjadi sebahagian daripada banyak masakan Asia, tetapi ia adalah pengenalan yang agak baru kepada diet Amerika.
Kajian ini adalah pemerhatian. Ini bermakna penyelidik mengumpul maklumat pemakanan dari wanita, maka mengikuti mereka selama bertahun-tahun untuk melihat siapa yang mendapat kanser payudara. 
Sebagai contoh, wanita yang makan makanan soya juga boleh makan makanan yang kurang bergoreng dan lebih sayur-sayuran. Mereka juga boleh mengekalkan berat badan yang sihat. Mana-mana satu daripada perkara-perkara lain boleh menjadi sebab mengapa wanita soya makan mempunyai lebih rendah risiko kanser payudara.
Ini bermakna kajian pemerhatian tidak boleh meyakinkan membuktikan soya yang melindungi daripada kanser payudara. 


Benci Soya~
Akhirnya, merasa yakin dalam apa jua pilihan yang anda buat tentang makanan soya. Makan makanan ini jika anda menikmati mereka, atau melangkau mereka sama sekali jika soya tidak dengan keinginan anda.

Persoalan asal dan jawapan telah bermurah hati menderma oleh Diana Dyer, MS, RD yang masih hidup kanser, pakar diet berdaftar, petani bawang putih organik, dan pengarang "A pakar diet Kanser Story: Maklumat & Inspirasi untuk Pemulihan & penyembuhan dari 3 masa Kanser Survivor .

Soalan dan Jawapan dikemaskini oleh Suzanne Dixon, MPH, MS, RD bagi pihak ON DPG

Rujukan
. 1 Caan BJ, Natarajan L, Parker B, Gold EB, Thomson C, Newman V, Rock CL, Pu M, Al-Delaimy W, Pierce JP soya pengambilan makanan dan kanser payudara Kanser prognosis Epidemiol Biomarkers Sebelum 2011; ... 20 :854-58.
... 2 Guha N, Kwan ML, Quesenberry CP Jr, Weltzien EK, Castillo AL, isoflavon Caan BJ Soya dan risiko kanser berulang dalam kohort pesakit kanser payudara: Kehidupan Selepas Kanser Kanser Epidemiologi kajian payudara Res Merawat 2009;. 118:395-405.
. 3 Kang X, Zhang Q, Wang S, Huang X, S. Jin Kesan isoflavon soya pada berulangnya kanser payudara dan kematian bagi pesakit yang menerima terapi endokrin yg membantu CMAJ 2010; .. 182:1857-62.
... 4 Dong JY, isoflavon soya Qin LQ penggunaan dan risiko kejadian kanser payudara atau berulang: satu meta-analisis daripada kajian bakal Payudara Kanser Res Merawat 2011; 125:315-23 ..
5. Garis Panduan ACS pada Pemakanan dan Aktiviti Fizikal untuk Pencegahan Kanser.
6. Institut Amerika untuk Penyelidikan Kanser, Soy Update. 







Btw, health makes you pretty
izura
0126647809



No comments